Ny säsong av Jalla prata svenska

I den nya säsongen träffar vi personer som berättar hur de hittat sitt drömjobb. Programmen är informativa och inspirerande med fokus på jobb och arbetsmarknad.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.
Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

”Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med Nya journalistpris vinnaren Al Kompis kan fortsätta att hjälpa fler personer till sysselsättning. I den nya säsongen fokuserar vi på att visa föregångspersoner som får berätta hur de gjort för att etablera sig i Sverige.”, säger Katarina Devell, ansvarig för mångkulturell kommunikation på Lernia.

Jalla pratar svenska är ett samarbete mellan Al Kompis som är Sveriges största arabiskspråkiga mediehus och bemanning- och utbildningsbolaget Lernia. I den nya säsongen är på tio avsnitt träffar vi bland annat Moncef Riahi, apotekaren från Tunisien som fått priset Årets Nybyggare i Stockholms Län.

I de två följande avsnitten möter vi Ghazi Fourati från Tunisien, kom till Sverige 2005. Han började läsa SFI på Lernia och därefter vidareutbildade han sig inom ekonomi. Nu driver han en framgångsrik E-handel inom bilhandel och Maitham Al Asadi, ingenjör från Irak. Maitham har läst på Universitetet i Bagdad samt KTH i Stockholm. Han berättar om hur man validerar utbildning och vilka skillnader som finns i yrket mellan Sverige och Irak. Maithams tips för att komma in i svenska samhället är att börja med att lära sig svenska språket.

Alla programmen publiceras på Al Kompis Facebooksida, Lernias hemsida samt på Youtubekanalen ”Jalla Pratar svenska”.

Mediehuset Al Kompis, som tilldelades Nya Journalistpriset under Järvaveckan som bästa ickesvenskspråkiga medium i Sverige och i samarbete med Lernia gör de programmen för att hjälpa fler personer in på den svenska arbetsmarknaden.

Jalla pratar svenska startade redan 2014 som en podd och blev 2016 en webb-tv serie. Syftet är att hjälpa invandrare att snabbare komma i jobb i Sverige genom att på ett informativt och inspirerande vis berätta om hur man skaffar sig ett jobb eller en utbildning. Programmen har så långt visats över 760.000 gånger.

Om Al Kompis

Al Kompis är ett mediehus som startades 2012 och publicerar nyheter på arabiska och svenska. Websidan har nästan en halv miljoner läsare i Sverige, Europa och arabvärlden. På Facebook har Al Kompis över 1,6 miljoner följare. Al Kompis är en etniskt, religiöst och politiskt obunden nyhetskanal som berättar om Sverige och ger råd om vägen in i det svenska samhället.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.