Ny säsong av Katedralskolan

Vad handlar dopet egentligen om? Jesus både människa och Gud – hur går det ihop? Vad tror vi händer efter döden? Dessa och många andra frågor kan du få svar på i Katedralskolan i Västerås domkyrka.

Katedralskolan drar nu igång för fjärde året. Det är en öppen föreläsningsserie där präster och inbjudna gästföreläsare håller tematiska föredrag om de centrala delarna av kristen tro och tradition.

- Så klart att en katedral ska ha en katedralskola, tänkte vi när vi startade föreläsningsserien för några år sen, och konceptet med öppna och fördjupande föreläsningar har visat sig fungera bra!, säger Caroline Kyhlbäck, präst i Västerås domkyrka.

Föredragen ger också möjlighet att upptäcka Västerås domkyrka då de hämtar inspiration från det rika kyrkorummet.

- Föreläsningarna äger rum på olika ställen i domkyrkan. På så sätt får man vid varje föredrag också uppleva katedralen från en ny vinkel, säger Kyhlbäck.

Föredragen pågår i ca 45 minuter med möjlighet till frågor efteråt. Den är gratis och kräver ingen föranmälan. Man kan gå på samtliga föredrag, eller bara komma och lyssna på något enstaka. För den som vill kan föreläsningsserien också vara en förberedelse inför vuxendop eller vuxenkonfirmation i påsktid.

- Är du nyfiken på dop eller konfirmation, prata gärna med någon av oss präster efter ett föredrag, säger Kyhlbäck.

Katedralskolan hålls en onsdag i månaden kl 17.30, med början 19 september fram till maj.
Efteråt föreläsningarna firas en enkel kvällsmässa kl 19.00 för dem som vill.
Hela programmet hittar du här!

För mer information: Caroline Kyhlbäck, präst
021–81 46 22, caroline.kyhlback@svenskakyrkan.se

Himmelen och solen följer jag och intet lägre26.9.2018 10:00Pressmeddelande

Pressvisning Måndag 1 oktober kl 13.30. Domprost Susann Senter, utställningskurator John Rothlind, domkyrokaplan Markus Holmberg och utställningsproducent Johan Sohlberg medverkar. Johannes Rudbeckius gärning gör sig gällande än idag; 1600-talsmannen grundade bl a den svenska folkbokföringen, startade Sveriges första gymnasium och den första undervisningen för flickor i landet. 2019 är det 400 år sedan Rudbeckius tillträdde som biskop till Västerås stift. Detta högtidlighålls nu genom att ”Rudbeckiusåret” tar avstamp med en utställning i Västerås domkyrka. - För västeråsare är Rudbeckius kanske särskilt betydelsefull, bland annat som grundare till Sveriges äldsta gymnasium som fortfarande bär hans namn. Men det var tillsammans med sin hustru Malin Hising som han drev på den förnyelse som på så många sätt påverkat Sverige, berättar utställningsproducent Johan Sohlberg. Rudbeckius var också en man av internationell betydelse. Som fältpräst följde han Gustav II Adolf och låg till exempel