Ny satsning för elever på Skansen om vatten och Östersjön

Skansen och Stockholm Vatten och Avfall har ingått ett avtal om samarbete kring besöksverksamhet på Baltic Sea Science Center som byggs på Skansen. Med satsningen vill parterna öka kunskapen kring Östersjöns utmaningar och hur besökarna genom en hållbar livsstil kan göra förändringar.

På Skansen byggs ett nytt kunskapscenter med akvarier, utställningar, laboratoriesal och filmsal. Det ska bli ett attraktivt besöksmål om Östersjön där interaktivitet och upplevelse ligger i fokus. Baltic Sea Science Center kommer vara öppen för alla besökare men elever är en prioriterad målgrupp.

- Vi har som mål att nå 500 skolklasser i Stockholmsregionen med riktad och lustfylld undervisning om Östersjön, säger Tomas Frisk, avdelningschef på Skansens zoologiska avdelning. 300 av dessa ska finnas inom ramen för Stockholm Vatten och Avfalls upptagningsområde, Stockholm stad och Huddinge.

Besöksprogrammen som tas fram är väl förankrade i läroplanen. Det är viktigt att klasser ska kunna besöka Baltic Sea Science Center som en del i den ordinarie undervisningen.

- Hur vi människor väljer att agera har betydelse. Med kunskap redan i skolåldern om hur vi alla kan bidra genom en hållbar livsstil skapar vi förutsättningar för Stockholms fortsatta utveckling och en minskad påverkan på miljön, säger Agneta Jönsson, avdelningschef på Stockholm Vatten och Avfall.

Skansen är redan i dag en plats som förmedlar svensk historia om människa och natur, vilket nu via Baltic Sea Science Center knyts ihop med framtidens hållbara utveckling. Samarbetet innebär att kunskap och olika perspektiv kan mötas under ett och samma tak.

Utöver Stockholm Vatten och Avfall och Skansen är även Stockholms universitet, SLU och BalticSea2020 involverade i Baltic Sea Science Center.

Fakta om Baltic Sea Science Center
BSSC är ett kunskapscenter för Skansens pedagogiska verksamhet som lyfter samspelet mellan människa, djur och natur. I anläggningen ligger fokus på de fyra stora miljöutmaningarna för Östersjön – övergödning, överfiske, miljögifter och utarmad mångfald. Centret beräknas invigas första kvartalet 2019.

Fakta om Stockholm Vatten och Avfall
Stockholm Vatten och Avfall är en samhällsbyggare i framkant som driver och utvecklar vatten och avfallstjänster med miljöfokus. Vi förser 1,4 miljoner Stockholmare med rent och gott kranvatten, renar avloppsvatten och ser till att avfallet tas om hand.

För information kontakta:
Christina.Hamnqvist@skansen.se, 072-9837955 ,Christina Hamnqvist, pressansvarig, Skansen
Alexandra.Fleetwood@svoa.se, 08-522120 05, pressansvarig, Stockholm Vatten och Avfall

Barnens scensommar5.6.2018 07:00Pressmeddelande

Scenerna på Skansen är inte bara för vuxna, barnens program tar också plats bland jazzkvällar, livekonserter och allsång på Skansen. I sommar inleds barnens scensommar med Peter och vargen i Radiosymfonikernas tolkning den 16 juni, Babblarna - första musikalen ges 17 juni och 26 augusti och Barnens allsång startar söndag 1 juli på Sollidenscenen. Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag på Lill-Skansens lilla amfiteater och barn visar sång- och danslekar på Tingsvallenscenen på söndagar.