Ny satsning från näringslivet ska få fler svenska elever att läsa tyska
Frågan om flerspråkighet har debatterats flitigt i Sverige på sistone. Faktum är att allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och att språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper.
Siffrorna för tyskan, det språk som flest människor i Europa – runt 100 miljoner – har som modersmål och det andra viktigaste språket i EU efter engelskan, är alarmerande. För 20 år sedan läste 42 procent av eleverna i Sverige tyska i grundskolan. Idag är den siffran nere på 17 procent. På gymnasiet är det ännu färre, bara drygt 3 procent, som läser språket.
Jämför vi med våra skandinaviska grannar ligger Sverige efter. I Danmark lär sig 81 procent av grundskole- och 54 procent av gymnasieeleverna tyska. Motsvarande siffror för Norge ligger på strax under 30 procent för grundskolan (8 klass) och drygt 15 procent för gymnasiet.
Bristande kunskaper hinder i handeln
Dessa bristande språkkunskaper riskerar att bli ett problem för det svenska näringslivets utbyte med Tyskland, Sveriges överlägset största handelspartner. Med ett språk lär man sig även ett lands kultur och därmed affärskultur. Och det är just bristen på kunskaper om tysk affärskultur och språk som är det största hindret mot att svenska företag lyckas ännu bättre på den tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar.
Även Tyska ambassaden följer sedan länge denna utveckling med oro och har tagit initiativ till att placera flerspråkigheten och det tyska språket på agendan.
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.Tillsammans med Tyska ambassaden har Tysk-Svenska Handelskammaren därför bestämt sig för att vända denna nedåtgående trend och initierar nu programmet Deutsch – Ditt val! som ska uppmuntra grund- och gymnasieskolor att satsa på det tyska språket. Initiativet kommer att komplettera de mångåriga ansträngningarna från Goethe-institutet, Tysklands kulturinstitut, på detta område.
1,5 miljoner per läsår till skolorna
Totalt under ett läsår kommer handelskammaren att dela ut 1,5 miljoner kronor till skolor som planerar projekt för att öka intresset för språket. Exempel på aktiviteter som kan ingå i skolornas satsningar är elev- och lärarutbyten, vidareutbildning av lärare, skolresor till Tyskland, införskaffning av utbildningsmaterial, inspirationsevenemang för eleverna eller ett kulturellt utbud på skolan med fokus på tyska språket och Tyskland.
– Det är viktigt för näringslivet att säkerställa kompetensen i tyska språket och tysk affärskultur för framtida goda affärsrelationer med Tyskland. Med detta initiativ agerar vi efter våra tysk-svenska medlemsföretags tydliga önskemål, säger Staffan Bohman, Tysk-Svenska Handelskammarens styrelseordförande.
– Sverige är ett grannland till Tyskland. Det är bra att tyskan nu ska främjas starkare i den svenska skolan eftersom Sverige och Tyskland har en kulturell närhet som sträcker sig tillbaka århundraden, säger Tysklands ambassadör Hans-Jürgen Heimsoeth.
Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska ambassaden uppmanar nu alla intresserade skolor i Sverige att ansöka om medel från projektet. Sista ansökningsdag är 1 september 2018.
Mer information och ansökningsformuläret finns på http://www.handelskammer.se/deutsch-ditt-val.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
Utlysning för Tysklandsaccelerator inom miljöteknik13.12.2023 11:15:47 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena hållbar mobilitet och hållbara städer som vill ta steget ut på den tyska marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum