Ny satsning ska hjälpa Götenes arbetssökande till jobb

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Götene med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Spridningen av Covid-19 kommer med stora utmaningar för samhället. En är att hålla människor sysselsatta i arbete när ekonomin saktat ned och det råder ett tuffare läge på arbetsmarknaden med ökad arbetslöshet som följd. Aldrig någonsin har det varit viktigare med arbetsåtgärder som hjälper arbetssökande att hitta ett arbete och företag med behov att hitta personal.

Den pågående reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär att fler aktörer får ett större ansvar för omställning och stöd på arbetsmarknaden. Det statliga utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av aktörerna som startar arbetsmarknadsprogrammet ”Rusta och matcha” på flera orter i landet, däribland Götene. Målet är att erbjuda arbetssökande hjälp och stöd att hitta ett jobb eller en utbildning som leder till jobb trots det kritiska läget i många sektorer.

- Lernias långa erfarenhet och breda kontaktnät med företag över hela Sverige är en stor fördel när vi ska matcha arbetstagare med arbetsgivare i detta krisläge. Det är trögt i vissa branscher, medan man i andra har ett stort behov av arbetskraft och där har vi en unik möjlighet att hjälpa till utifrån vår verksamhet som vilar både på bemanning och utbildning. Vi kan också rusta personer som till exempel behöver en kortare utbildning för att sedan kunna få ett jobb, säger Andreas Sillén, ansvarig för affärsområdet Matchning på Lernia.

Rusta och matcha är en tjänst där arbetssökande får individuell hjälp att hitta sin väg till jobb. Den arbetssökande träffar sin handledare regelbundet och tillsammans tas en plan fram som ska leda till jobb. Lernia hjälper till exempel den arbetssökande med CV, intervjuteknik, utbildning, tips och motivation. Man erbjuder även digitala tjänster på andra språk för de som inte är flytande i svenska, och man matchar de sökande med företag från Lernias stora kontaktnät i näringslivet.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder kronor 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin - Lernia ser stark ökning av ansökningar till yrkeshögskoleutbildningar20.10.2020 07:35:00 CESTPressmeddelande

Att utbilda sig via yrkeshögskolan är för många en väg till arbete. När coronapandemin fortgår och många står utan jobb syns nu en ökning av ansökningar till YH-utbildningar. Bara hos utbildnings- och bemanningsaktören Lernia har ansökningarna till yrkeshögskoleutbildningar ökat med 56 procent jämfört med förra året.

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning på hela 28 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lidköpings arbetssökande till jobb14.9.2020 10:37:29 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lidköping med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Linköping får ny yrkesutbildning som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen4.9.2020 08:24:33 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska uppnås, bland annat genom förnyelse och ombyggnad av Sveriges befintliga elnät. För att möta den stora efterfrågan på uppdaterad kompetens inom energiproduktion- och effektivisering av elnäten har Lernia startat en ny YH-utbildning i Linköping.