Ny satsning ska hjälpa Vetlandas arbetssökande till jobb

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vetlanda med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Spridningen av covid-19 kommer med stora utmaningar för samhället. En är att hålla människor sysselsatta i arbete när ekonomin saktat ned och det råder tuffare läge på arbetsmarknaden med ökad arbetslöshet som följd. Aldrig någonsin har det varit viktigare med åtgärder som hjälper arbetssökande att hitta ett arbete och företag med behov att hitta personal.

Nu startar arbetsmarknadsprogrammet ”Stöd och matchning” på flera orter i landet, däribland Vetlanda. Målet är att erbjuda arbetssökande hjälp och stöd att hitta ett jobb eller en utbildning som leder till jobb trots det kritiska läget i många sektorer.

- Lernias långa erfarenhet och breda kontaktnät med företag över hela Sverige är en stor fördel när vi ska matcha arbetstagare och arbetsgivare i detta krisläge. Det är trögt i vissa branscher, medan man i andra har ett stort behov av arbetskraft och där har vi en unik möjlighet att hjälpa till utifrån vår verksamhet som vilar både på bemanning och utbildning. Vi kan också rusta personer som till exempel behöver en kortare utbildning för att sedan kunna få ett jobb, säger Andreas Sillén, ansvarig för affärsområdet Matchning på Lernia.

Stöd och matchning är en tjänst där arbetssökande får individuell hjälp att hitta sin väg till jobb. Den arbetssökande träffar sin handledare regelbundet och tillsammans tas en plan fram som ska leda till jobb. Lernia hjälper till exempel den sökande med CV, intervjuteknik, utbildning, tips och motivation. Man erbjuder även digitala tjänster på andra språk för de som inte är flytande i svenska, och man matchar de sökande med företag från Lernias stora kontaktnät i näringslivet.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.