Ny seger för Ebba Årsjö: "Gick riktigt fort"

Ebba Årsjö fortsätter att imponera stort. Efter två VM-guld förra veckan fick hon återigen ställa sig högst upp på pallen under fredagens Super G på hemmaplan i Åre.
Ebba Årsjö vinner världscupen i Super G på hemmaplan i Åre. Foto: Karl Nilsson/Parasport Sverige

Världscupen i Åre är den avslutande världscuptävlingen inför Paralympics som bara är dryga månaden bort. Under fredagens Super G visade Ebba Årsjö att hon inte bara bemästrar de tekniska diciplinerna, två VM-guld i slalom och parallellslalom för en vecka sedan, utan även är att räkna med när det kommer till fart.

Hon var snabbast ner och vann över ryska rivalen Varvara Voronchikhina, med 0.88 sekunder.

– Det var ett crazy åk, jag gjorde ett stor misstag i mitten och var rädd att det inte skulle räcka. Men inledningen och avslutningen gick bra så i det stora hela är jag nöjd, säger hon.

Tävlingarna i Åre skulle ha inletts redan igår men blev inställt på grund av snöfall. Det innebar att fredagens race var det sista innan Paralympics i Super G.

– Det är en fantastisk dag, solen skiner och arrangemanget är toppen. Sen var det extra skönt att veta att jag även bemästrar farten. Det gick riktigt fort, avslutar Ebba med ett leende.

Utöver Ebbas seger visade Aaron Lindström återigen storform i Super G, han tangerade sitt personbästa från VM och slutade fyra, 2.46 sekunder bakom vinnaren Markus Salcher från Österrike. Arvid Skoglund slutade på 14e plats.

Världscuptävlingarna i Åre pågår hela helgen, under lördagen väntar storslalom innan sista tävlingen körs på söndag, då i slalom.

Förutom den alpina världscupen i Åre pågår världscuper i längdskidor, skidsytte och snowboard samtidigt i Östersund och Klövsjö.

Nästa svenska höjdpunkt startar klockan 16:00 med sprinten i längdskidor där bland annat Zebastian Modin kör sitt genrep inför Paralympics tillsammans med Emil Jönsson Haag.

Se hela tävlingsprogrammet här: https://winterparasport.com/svenska-hojdpunkter-under-para-world-cup-2022/

Ebba Årsjö efter världscupsegern i Åre. Foto: Karl Nilsson/Parasport Sverige

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.