Ny Sifo: Karl-Bertil Jonsson gör helt rätt

Nära hälften av svenskarna (48 %) blir glada av ett gåvokort till välgörenhet i julklapp. Kvinnor uppskattar gåvokorten mer än män. 57 procent av kvinnorna anger att de blir glada för ett gåvokort till välgörenhet i julklapp, jämfört med 38 procent bland männen.

Över hälften av svenskarna (53%) kan tänka sig att ge en gåva till människor på flykt i jul. Bland kvinnor är siffran 62 procent.

Över hälften av svenskarna, 54 procent, tycker det är svårt att komma på vad de ska köpa för julklappar. Män tycker att det är betydligt svårare än kvinnor att komma på julklappar, 67 procent bland männen jämfört med 42 procent av kvinnorna.

Övriga fakta från undersökningen:

 18 procent av svenskarna brukar bli besvikna på sina julklappar, kvinnor i något större utsträckning än män.

 15 procent av svenskarna har slängt en julklapp.

 En tredjedel av svenskarna känner sig stressade över att handla julklappar (32 %).

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo under i november 2019 på uppdrag av Sverige för UNHCR. Undersökningen genomfördes av 1180 personer mellan 16-79 år, urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För mer information:

Ulrika Belin, projektledare Sverige för UNHCR: +46 739 14 70 39

Delicato och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till Sverige för UNHCR20.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Den senaste tidens upptrappning av konflikten i provinsen Idlib i Syrien tvingar alltfler att fly för sina liv. Nästan 5.6 miljoner syrier befinner sig på flykt. Hälften är barn. Hjälpbehoven är enorma och bidrag från den privata sektorn behövs mer än någonsin. Delicato Bakverk AB och Stiftelsen Einar Belvén visar därför sitt fortsatta stöd genom att skänka en miljon kronor till UNHCR:s arbete för människor på flykt.