Resia AB

Ny SIFO-undersökning: Trump avskräcker inte svenskarna

Dela

Att Trump blir ny president i USA avskräcker inte svenskarna – i alla fall inte de som vill resa dit. Reslusten är lika stor både före och efter valet. Det visar två nya undersökningar från TNS SIFO på uppdrag av Resia. New York lockar till och med ännu mer efter valet – inte minst bland de yngre. 14 procent av svenskarna vill resa till USA och staden man helst reser till i världen är New York (18 procent).

– USA har under hösten slagit alla rekord. Nu visar undersökningarna att inte ens ett omtalat valresultat påverkar svenskarnas reslust till USA. Vi var nog många som trodde att intresset skulle svalna med Trump som president. Men nu vet vi att det hittills inte påverkar svenskarna och att New York dessutom ökar bland de yngre, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Drygt en femtedel av de yngsta har New York som sin drömstad (24 procent). Däremot är 56-79-åringarna inte lika lockade av staden och intresset minskar med fyra procent efter att Trump utsågs till ny president (från 13 till 9 procent). När det gäller USA-intresset generellt sätt är det dock ingen skillnad efter valet i åldersgruppen 56-79 år.

– New York har varit extremt hett de senaste åren och ingen annan stad är ens i närheten när svenskarna väljer drömstad. Det fantastiska shoppingutbudet är otroligt populärt bland svenskarna – inte minst bland de yngre. Att de unga är ännu mer lockande av New York efter valet kan bero på att man tror att dollarn kommer att bli billig, säger Lina Eklund.

*Den första undersökningen från TNS SIFO gjorde två veckor före valet och den andra under perioden 11-14 november 2016. 1 322 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år.

För mer information, kontakta gärna:
Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Om

Resia AB
Resia AB



Resia AB etablerades 1974 och har idag 46 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning  i Skandinavien. Med drygt 30 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor är Resia en av Sveriges största resebyråkedjor. Verksamhet omfattar både semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB samt varumärkena Resfeber, Box Office, Cruise Market och Hyttespecialisten. Resia Travel Group omsätter cirka fyra miljarder kronor och har drygt 500 medarbetare med huvudkontor i Göteborg. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum