Ny Sifo visar stor okunskap: Kolla dina ögon – innan det för sent!

En synundersökning hos en optiker kan upptäcka en ögonsjukdom i tid. Men 1,4 miljoner svenskar känner inte till den möjligheten. Optikkedjan Specsavers och Synskadades Riksförbund går nu ut i upplysningskampanj för att förebygga ögonsjukdomar. Författaren Denise Rudberg blir i samband med detta Specsavers ambassadör i frågor om ögonhälsa.

Var femte svensk antingen har eller har haft en någon typ av ögonsjukdom. Grå starr, glaukom (grön starr), åldersförändringar i gula fläcken och andra skadliga förändringar i näthinnan är de vanligaste ögonsjukdomarna.

– Regelbundna synundersökningar är det enda sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker Specsavers.

Motsvarande 1,4 miljoner svenskar känner inte till att en tidig upptäckt kan mildra eller förebygga ögonsjukdomar. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

I Sifon framgår att 21 procent av svenska folket inte har gjort en synundersökning de senaste fem åren. Fem procent har aldrig testat synen.

Närmare en fjärdedel känner inte till att man kan göra undersökningen hos en optiker.

Under hösten kommer Specsavers och Synskadades Förbund att genomföra en upplysningskampanj.

– Det borde vara lika naturligt att undersöka sina ögon regelbundet som att gå till tandläkaren, säger Neven Milivojevic, verksamhetsledare på Synskadades Riksförbund.

I samband med att kampanjen har Specsavers även presenterat sin nya ambassadör, författaren Denise Rudberg. Hon kommer att medverka på olika sätt kring informationsarbetet om ögonhälsa och vikten att av kolla ögonen.

– Jag vill hjälpa till att öka medvetenheten kring ögonhälsa och vikten av att kolla sina ögon. Min mormor drabbades av grön starr vilket ledde till att hon knappt såg något alls mot slutet av hennes liv. Hon blev orolig av sin nedsatta syn och hennes balans påverkades också av detta. Grönstarr visade sig också vara ärftligt varför jag nu går på väldigt regelbundna kontroller, till och med oftare än till tandläkaren, säger hon.

Fakta/ögonsjukdomar

Under perioden 1997-2016 har 750 830 svenskar diagnostiserats med grå starr, vilket är den enskilt vanligaste ögonsjukdomen.
Förändringar i näthinnan, till exempel i gula fläcken är näst vanligast, och finns konstaterad hos över 320 000 svenskar.

Glaukom (grön starr) har över 270 000 personer.

Närmare 135 000 svenskar har ögonförändringar till följd av diabetes.

Källa: ”Ögonhälsan i Sverige, Specsavers 2018”.

www.mynewsdesk.com/se/specsavers/documents/rapport-oegonhaelsan-i-sverige-75657

SRF:

Neven Milivojevic
Verksamhetsledare
neven.milivojevic@srf.nu

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Denise Rudberg ny ambassadör för Specsavers: “Kolla ögonen i tid - innan det är för sent”28.9.2018 09:57Pressmeddelande

Optikerkedjan Specsavers knyter till sig författaren Denise Rudberg som ambassadör i sitt arbete för att förebygga ögonhälsa. Kolla ögonen regelbundet är det viktiga budskapet för höstens upplysningskampanj: – God syn och ögonhälsa är något som verkligen engagerar mig, synen är så viktig i mitt arbete och det finns en historia av ärftlig ögonsjukdom i släkten, säger Denise Rudberg.

Specsavers och Will.i.am lanserar glasögonkollektion10.9.2018 15:02Nyheter

Will.i.am x Specsavers Utöver sin musikkarriär, är hip-hop stjärnan Will.i.am även känd för att alltid bära glasögon. Nu lanserar Will.i.am en exklusiv kollektion av glasögon i samarbete med Specsavers. Han har inspirerats av sin livslånga kärlek till glasögon och utmanat sin kreativitet och passion och skapat en exklusiv uppsättning av bågar. Kollektionen består av 14 olika bågar samt 3 solglasögon. Samtliga bågar är gjorda i acetat och/eller rostfritt stål och bågarna symboliseras av en innovativ och subtil design. I butik i september. Frågot om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com

Specsavers och Ivana Helsinki lanserar exklusiv glasögonkollektion10.9.2018 15:00Pressmeddelande

Ivana Helsinki x Specsavers Specsavers senaste designsamarbete är tillsammans med Ivana Helsinki, ett finskt modemärke grundat av systrarna Paola och Pirjo Suhonen. En exklusive uppsättning av bågar i skandinavisk design och härliga mönster. Kollektionen består av 13 bågar och 2 par solglasögon och lanseras i butik i oktober. Bågarna kostar 1995 kronor styck. Frågor om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com.