Specsavers Sweden AB

Ny Sifo visar stor okunskap: Kolla dina ögon – innan det för sent!

Dela
En synundersökning hos en optiker kan upptäcka en ögonsjukdom i tid. Men 1,4 miljoner svenskar känner inte till den möjligheten. Optikkedjan Specsavers och Synskadades Riksförbund går nu ut i upplysningskampanj för att förebygga ögonsjukdomar. Författaren Denise Rudberg blir i samband med detta Specsavers ambassadör i frågor om ögonhälsa.

Var femte svensk antingen har eller har haft en någon typ av ögonsjukdom. Grå starr, glaukom (grön starr), åldersförändringar i gula fläcken och andra skadliga förändringar i näthinnan är de vanligaste ögonsjukdomarna.

– Regelbundna synundersökningar är det enda sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker Specsavers.

Motsvarande 1,4 miljoner svenskar känner inte till att en tidig upptäckt kan mildra eller förebygga ögonsjukdomar. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

I Sifon framgår att 21 procent av svenska folket inte har gjort en synundersökning de senaste fem åren. Fem procent har aldrig testat synen.

Närmare en fjärdedel känner inte till att man kan göra undersökningen hos en optiker.

Under hösten kommer Specsavers och Synskadades Förbund att genomföra en upplysningskampanj.

– Det borde vara lika naturligt att undersöka sina ögon regelbundet som att gå till tandläkaren, säger Neven Milivojevic, verksamhetsledare på Synskadades Riksförbund.

I samband med att kampanjen har Specsavers även presenterat sin nya ambassadör, författaren Denise Rudberg. Hon kommer att medverka på olika sätt kring informationsarbetet om ögonhälsa och vikten att av kolla ögonen.

– Jag vill hjälpa till att öka medvetenheten kring ögonhälsa och vikten av att kolla sina ögon. Min mormor drabbades av grön starr vilket ledde till att hon knappt såg något alls mot slutet av hennes liv. Hon blev orolig av sin nedsatta syn och hennes balans påverkades också av detta. Grönstarr visade sig också vara ärftligt varför jag nu går på väldigt regelbundna kontroller, till och med oftare än till tandläkaren, säger hon.

Fakta/ögonsjukdomar

Under perioden 1997-2016 har 750 830 svenskar diagnostiserats med grå starr, vilket är den enskilt vanligaste ögonsjukdomen.
Förändringar i näthinnan, till exempel i gula fläcken är näst vanligast, och finns konstaterad hos över 320 000 svenskar.

Glaukom (grön starr) har över 270 000 personer.

Närmare 135 000 svenskar har ögonförändringar till följd av diabetes.

Källa: ”Ögonhälsan i Sverige, Specsavers 2018”.

www.mynewsdesk.com/se/specsavers/documents/rapport-oegonhaelsan-i-sverige-75657

Kontakter

SRF:


Neven Milivojevic
Verksamhetsledare
neven.milivojevic@srf.nu
08-39 93 36


 

Bilder

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande

Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye