Ny Sifoundersökning: Åtta av tio tror på lägre eller oförändrade utgifter som pensionär

Åtta av tio svenskar, 81 procent, tror att deras utgifter minskar eller förblir oförändrade när de går i pension. Bland svenskar som närmar sig pensionsåldern tror hela 88 procent på lika eller lägre utgifter som pensionär, medan motsvarande siffra i åldrarna 20–35 år är 68 procent. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

– De flesta pensionärer har lägre utgifter för boende och mat, samtidigt som studielånen är avbetalda och barnen har flyttat hemifrån. Varje pensionär som tvingas vända på slantarna är en pensionär för mycket, men det är samtidigt viktigt att samhällsdebatten baseras på fakta för att inte skapa onödig oro. De allra flesta pensionärer i Sverige har en god ekonomi, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Åtta av tio svenskar, 81 procent, tror att utgifterna som pensionär kommer att minska eller vara oförändrade. Bland svenskar i åldrarna 56–65 år tror 2 av 3, 65 procent, att utgifterna minskar när de blir pensionärer medan 23 procent tror att de förblir oförändrade. För unga i åldrarna 20–35 tror 42 procent på lägre utgifter som pensionär.

När Collectum jämförde utgifterna för en 66-årig pensionär med en yrkesverksam 40-åring som tillsammans med den andra föräldern försörjer två barn, visade det sig att utgiftstappet för den genomsnittlige pensionären är cirka 10 000 kronor per person och månad. För ett sammanboende par kan det handla om det dubbla, alltså upp till 20 000 kronor i lägre utgifter varje månad.

–  De allra flesta som slutar jobba kan räkna med att pensionen blir lägre än lönen. Samtidigt gör utgiftstappet att många får lägre kostnader som i kombination med en fast inkomst ger en bra ekonomi och levnadsstandard för de flesta, säger Tomas Carlsson.

Pensionssystemets grundskydd, som garantipension och bostadstillägg, ger ett skydd som lyfter inkomsten för dem som haft de allra lägsta inkomsterna tidigare i livet. Dessutom har nio av tio svenskar tjänstepension i dag. Med tjänstepension kan den totala pensionen motsvara upp till två tredjedelar av den tidigare inkomsten.

Undersökningen genomfördes av Sifo den 2–5 november 2021 på uppdrag av Collectum i form av 1 037 online-intervjuer med personer i åldrarna 20–65 år som inte är pensionärer. Frågan som ställdes i undersökningen var: ” Tror du att dina utgifter kommer att öka eller minska när du går i pension?”

Totalt

2 810 kr

2 445 kr

10 002 kr

• Enligt Swedbank kostar ett barn som är 8 år ungefär 54 000 kronor per år efter barnbidrag. Som tvåbarnsförälder har vardera förälder 54 000 kronor i kostnader per år för barnen, eller 4 500 kronor i månaden. I typexemplet har pensionären inte längre försörjningsansvaret för något barn.

• Enligt CSN är det genomsnittliga studielånet 140 000 kronor. En person som är född 1981 med 140 000 kronor i skulder, enbart lånade efter 2001, ska enligt CSN betala 7 290 kronor i år eller 607 kronor per månad. På 25 år ska lånet vara avbetalat, så pensionären har inget kvar att betala.

• Enligt SCB bor drygt hälften av Sveriges befolkning i hus och från 40 till 79 års ålder är det vanligast att bo i ett småhus.

• Enligt SCB är boendeutgiften för sammanboende med två barn med boendeformen äganderätt (småhus) 124 600 kr per år eller 10 400 kr per månad och hushåll. För sammanboende över 65 år utan barn är motsvarande boendeutgifter 52 600 kr per år eller 4 400 kr per månad och hushåll. I typexemplet antas 40-åringen och 66-åringen dela kostnaden per månad med en partner.
  • Enligt Pensionsmyndigheten sänks skatten på pension med cirka 9 procentenheter vid 66 års ålder.

• Enligt minPension.se är en normal pension 17 000 kronor före skatt. Pensionärer som fyllt 66 år betalar 1 530 kronor mindre i skatt per månad på dessa 17 000 kronor.

• Enligt Livsmedelsverket behöver en man mellan 31–60 år med låg fysisk aktivitetsnivå 2 300 kcal per dag. Motsvarande behov för en man mellan 61–74 år är 2 000 kcal per dag, det vill säga 13 procent mindre.

• Enligt Swedbank kostar mat för en genomsnittlig vuxen person 2 810 kronor. Pensionären skulle således spara 365 kronor per månad på maten genom sitt minskade kaloribehov.

Expertens tips för en trygg pension

1. Säkra tjänstepensionen
    Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.
  2. Skaffa dig en samlad bild
    På minpension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen och tjänstepensionen som det eventuella privata sparandet ingår.

3. Välj och välj bort
    Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

Tjänstemän är inte oroliga inför pensionen visar ny undersökning30.8.2022 07:19:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio eller 77 procent av tjänstemännen känner sig lugna inför sin ekonomiska situation som pensionär. 21 procent är oroliga. Det visar en undersökning bland privatanställda tjänstemän, som har tjänstepensionen ITP som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Det är tionde året i rad som mätningen genomförs och resultatet är relativt stabilt sedan den första mätningen år 2013.