Collectum

Ny Sifoundersökning: Endast två av tio känner till den viktigaste faktorn för hög pension

Endast två av tio svenskar, 18 procent, känner till att tjänstepension är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Fyra av tio, 36 procent, tror i stället att ett privat sparande är viktigast. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.
Tomas Carlsson, pensionsexpert, på valcentralen Collectum.

– Det är oroväckande att så många som åtta av tio svenskar underskattar tjänstepensionens betydelse. Få personer har möjlighet att själva spara ihop de tusenlappar som krävs varje månad för att kompensera för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Collectums beräkningar visar att en person med 40 000 kronor i månadslön måste spara nästan 2 000 kronor i månaden för att få samma pension som någon med tjänstepension. Med en lön på 50 000 kronor måste du spara nästan 5 000 kronor.

Den som aldrig haft tjänstepension får ofta klara sig på mindre än hälften av den tidigare lönen i allmän pension från staten. Tidigare utgjorde den allmänna pensionen en större del av den totala pensionen. Det gör att tjänstepensionen blir allt viktigare, och kommer att utgöra en väsentlig del av den totala pensionen.

– Tjänstepension ger upp till två tredjedelar av den tidigare lönen i pension. Att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension är det absolut viktigaste pensionsvalet du kan göra, säger Tomas Carlsson.

Fyra av tio svenskar, 36 procent, tror att ett privat sparande är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. En fjärdedel, 23 procent, tror att det viktigaste är att ha en hög lön. Endast 17 procent tror att det viktigaste är att arbeta längre.

Pressbild på Tomas Carlsson, pensionsexpert, finns här.

Fakta: Expertens tips för en trygg pension

Den allmänna pensionen från staten motsvarar i dag knappt hälften av den tidigare lönen i pension. Här är fem tips på vad som går att påverka för att få en tryggare tillvaro både under och efter arbetslivet.

1. Säkra tjänstepensionen
Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Betala låga avgifter
Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. Några tiondels procent i avgift kan betyda hundratusentals kronor i skillnad när du går i pension.

3. Skaffa dig en samlad bild
På minPension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen och tjänstepensionen som det eventuella privata sparandet ingår.

4. Välj och välj bort
Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

5. Jobba så mycket och länge du kan
Alla har inte möjlighet att jobba heltid eller långt upp i åldern, men hur mycket och hur länge du har jobbat i livet har betydelse för hur stor din pension blir.

Faktaruta: Tjänstepensionen ITP
Tjänstepensionen ITP är resultatet av många års samarbete mellan fack och arbetsgivare. I dag omfattar tjänstepensionen ITP 2,6 miljoner privatanställda tjänstemän på 37 000 företag som har kollektivavtal. Under 2021 betalade
arbetsgivarna in 60 miljarder kronor till tjänstepensionen ITP vilket motsvarar 164 miljoner kronor om dagen.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Sifo i februari 2022 på uppdrag av Collectum i form av 1 039 online-intervjuer med personer i åldrarna 18–65 år. Frågan som ställdes i undersökningen var: ”Vilken av följande faktorer tror du är viktigast för att få en hög pension?”

17 procent svarade ”att arbeta längre”, 18 procent svarade ”att ha tjänstepension”, 23 procent svarade ”att ha hög lön” och 36 procent svarade ”att ha ett privat sparande”. ”Tveksam, vet ej” svarade 5 procent.

Tomas Carlsson, pensionsexpert, på valcentralen Collectum.

Collectum
Östgötagatan 12

08-508 981 00https://collectum.se/

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

Följ Collectum

Senaste pressmeddelandena från Collectum

ITP-information för tjänstemän flyttar till avtalat.se12.2.2024 09:57:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars 2024 flyttar all information om ITP för landets över 2 miljoner tjänstemän med kollektivavtal till avtalat.se från collectum.se. Det innebär att tjänstemännen istället loggar in på avtalat.se för att se sitt innehav, göra val och få information om övriga försäkringar kopplade till sin anställning. Collectum fortsätter att administrera tjänstepensionen ITP och för de 37 000 arbetsgivare som idag rapporterar till Collectum är det inga förändringar.