Ny Sifoundersökning: Tjänstepensionen – underskattad väg till hög pension

Bara tre av tio svenskar, 27 procent, tror att tjänstepension är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Hela 52 procent, tror istället att privat sparande är viktigast. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av valcentralen Collectum.

– Många underskattar tjänstepensionens betydelse. Få har möjlighet att varje månad spara de tusenlappar som krävs för att kompensera för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Den som har en månadslön på 35 000 kronor behöver spara drygt 1 500 kronor i månaden för att kompensera för utebliven tjänstepension. Den som tjänar 50 000 kronor i månaden behöver spara nästan 5 000 kronor.

Den som saknar tjänstepension och inte har möjlighet att spara på annat sätt riskerar att få en mycket låg pension.

– Det viktigaste pensionsvalet är att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Om man har tjänstepension kan man istället få två tredjedelar av lönen, säger Tomas Carlsson.

27 procent, tror att det viktigaste är att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension. 52 procent tror att ett privat sparande är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Bara 16 procent tror att det viktigaste är att arbeta länge.

Länk till Sifoundersökningen

För mer information, kontakta gärna:
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

Tre tips för en hög pension
Så stor blir pensionsavsättningen

Tre tips för en hög pension
- Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4 och 10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Så stor blir pensionsavsättningen

Månadslön 35 000 50 000
Avsättning på lön under 41 750 kronor 1 666 2009
Avsättning på lön över 41 750 kronor 0 2475
Summa avsättningar 1 666 4 484

Den allmänna pensionen som kommer från staten kompenserar löner upp till ett tak på 41 750 kronor, över taket tjänar man inte in mer allmän pension. Då blir det ännu viktigare att ha tjänstepension, eftersom tjänstepensionen ITP kompenserar för löner både över och under taket.

Under perioden 20–23 januari 2020 genomförde Sifo en webbaserad undersökning där följande fråga ställdes till 1 116 svenskar mellan 25–65 år: ”Vilken av följande faktorer tror du är viktigast för att få en hög pension?” 27 procent svarade ”att ha tjänstepension”, 52 procent svarade ”att ha ett privat sparande”, och 16 procent svarade ”att arbeta längre”. ”Tveksam, vet ej” svarade 5 procent.

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.