Ny singel: Artisten Daniel Mauricio släpper låten Empty Room

Empty Room släpps fredagen den 28 maj och är en soulig ballad med popfeeling. Den har en genomgående melankolisk ton och tar med dig på en känslosam resa. Daniel Mauricio delar med sig av sina egna känslor och tankar från situationer han själv varit med om. – Det är första gången jag sjunger som jag själv vill och inte som någon annan tycker jag borde, säger artisten Daniel Mauricio om sin nya låt.

Foto: Nikola Stankovic

– Om du gillar att lyssna på ”Gallant” och ”Prince”, så kommer du älska Empty Room. Som egentligen tar ståndpunkt utifrån ett ohälsosamt leverne. I produktionen har jag med mig musikern tillika artisten Leo Krepper på gitarr och producenten Elias Ringquist, de är båda proffs, och jag är otroligt glad att ha med dem, säger Daniel Mauricio.

Daniel Mauricio är dansare och har utbildning vid Balettakademin Göteborgs yrkesdanslinje. Daniel har jobbat på många scener, både runt om i Skandinavien och utomlands. Bland annat har han fått uppleva många musikalartisters dröm; att medverka i Lejonkungen i West End, London. Tidigare har Daniel också tävlat i Svensktoppen nästa och 2019 skrev han och framförde årets pridelåt för Stockholm Pride, ”When we are free”. Som musikalartist är Daniel aktuell i uppsättningen av Jesus Christ Superstar, som spelas på Trøndelag Teater i Trondheim.

Sedan Daniel debuterade på musikalscenen 2005 har han även medverkat i uppsättningarna The Book of Mormon, Chicago, West Side Story, La Cage Aux Folles, Pricilla - Queen of the desert mfl. Daniel har också medverkat i flera tv-produktioner så som Allsång på Skansen, QX Gaygala, Guldbaggegalan och Sommarkrysset. Daniel är uppväxt i Alingsås och arbetar mestadels i Norge och Stockholm.

Elias Ringquist är producent, sångare och låtskrivare. Sedan Elias karriär startade har R&B och popmusik varit roten till hans sound. De senaste åren har han även arbetat med klassisk, teater- och filmmusik. Elias har producerat Empty Room.

Leo Krepper är gitarrist, sångare och kompositör. Leo har en bakgrund som jazzmusiker och är grundare av bandet Red Otis. Leo spelar gitarr på Empty Room.

Foto: Nikola Stankovic

New single: The artist Daniel Mauricio is releasing the new song; Empty Room28.5.2021 07:30:00 CEST | Press release

Empty room that is released today, Friday the 28th of may, is a soulful ballad with at hint of pop, and has a feeling of melancholy throughout and will take you through a musical journey. With the song Daniel Mauricio is sharing his own feelings and thoughts, taken from situations that he himself has been through. – This is the first time that I have written and sung anything that I myself want to sing, and not a song or lyric that someone else choose suitable for me, Daniel Mauricio says.