NY SINGEL: Nysignade artisten SYLVE släpper den självbiografiska singeln ”Bättre förr”

Idag släpper SYLVE nya singeln ”Bättre förr” som är den första låten i hans kommande EP som släpps våren 2021.

LYSSNA PÅ ”BÄTTRE FÖRR” på Spotify

SYLVE har tidigare släppt de egna låtarna ”Låtsas som inget hänt”, ”Det du ser = Det du får” och senast i Augusti pianoballaden ”Sommartid (Ett annat vi)” som flera gånger var uppe och klättrade på Spotifys Viral 50 Sverige.

Nu är SYLVE tillbaka med sin fjärde singel ”Bättre förr”, som är SYLVES som är den första låten i hans kommande EP som släpps början 2021. ”Bättre förr” har en refräng som du snabbt kommer ihåg. Låten är inspelad på Baggpipes Studios och låtens prägel sätts mycket av SYLVES karaktäristiska röst som klarar av toner i de övre registren.

Låtens karaktär sätts också mycket av Erik Arvinder, violinist, dirigent och stråkarrangör som arrangerat stråkorkestern som är tongivande i ”Bättre förr”. Erik Arvinder har tidigare samarbetat med artister som John Legend, Lady Gaga och Avicii. I Sverige känner de flesta igen honom från bandet i TV4:s ”Så mycket bättre”.

– Alla dessa söndagar som jag suttit och skrivit musik på Baggpipe Studios har jag hört hur fantastiskt det låter om Erik Arvinders arrangemang och från de musikerna han sätter ihop. Jag visste direkt när låten skrevs att jag skulle fråga honom. Det var en magisk upplevelse att få stå i rummet och höra den här fantastiska stråkorkestern spela just min musik, säger SYLVE.

– Min musik är självbiografisk och ”Bättre förr” är inget undantag. Den handlar om en relation som avslutades och den insikt och ånger som kom strax efter. ”Bättre förr” handlar om samtalet som fick oss att försöka igen, tonsatt till musik, säger SYLVE.

I september var SYLVE musikklubben First Times premiärartist på Timebar i Hornstull och några dagar inledde SYLVE ett samarbete med skivbolaget TGR Music Group AB.

​– Det känns otroligt spännande att inleda samarbetet med SYLVE. Han är en fantastiskt begåvad artist och låtskrivare vars musik, nakna texter och melodispråk har en given plats på den svenska popscenen under kommande år, säger Albin Johnsén, artist och A&R på TGR Music Group AB.

SYLVE är 27 år gammal, bor i Stockholm och är född och uppvuxen i Lerum, utanför Göteborg. SYLVE är också signad som låtskrivare och vokal producent på legendariska Baggpipe Studios och har jobbat med ett stort spektrum av svenska och internationella artister,

”Bättre förr” är skriven tillsammans med Emelie Eriksson och Mattias Andreasson, som också producerat låten. Stråkar arrangerade av Erik Arvinder och inspelade av Willem Bleeker på Baggpipe Studios.

Spotify – Bättre förr

SYLVE & Albin Johnsén
Foto: Maria Östlin
Foto: Emelie Eriksson

NY JULLÅT: SYLVE i en avskalad cover på Sveriges mest spelade jullåt ”Tänd ett ljus”20.11.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Artisten SYLVE släpper idag en cover på en av våra mest folkkära jullåtar, klassikern ”Tänd ett ljus”. Låten skrevs 1987 av Niklas Strömstedt och Lasse Lindblom och framfördes av gruppen TRIAD, där även Janne Bark ingick. I denna nya version som inte är acapella spelar Mattias Andreasson piano när SYLVE sjunger de välkända textraderna som många av oss kan utantill.