Ny smart distributionstjänst i Stockholm – nu kan paket skickas direkt från dörr till dörr

I veckan lanseras en ny unik tjänst i Stockholm där distributionsföretaget Premo erbjuder leverans av paket direkt mellan privatpersoner i Storstockholm, från dörr till dörr. Tjänsten kommer inom kort att utvidgas till att även erbjuda upphämtning av returer till webbutiker och e-handelsbolag. ”Premo är ensamma om tjänsten som också är miljösmart”, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.
Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.

Premo har sedan många år en heltäckande och effektiv leveransapparat för hemleveranser i hela Storstockholm. Leveranserna är samdistribuerade med morgontidningarna vilket betyder att tidningsbud bär ut tidningar, magasin och paket till närmare en miljon hushåll sju dagar i veckan.

Den nya tjänsten, där det också går att skicka direkt hemifrån, erbjuds invånare i Stockholms innerstad som ett första steg. Samtidigt är en utbredning för tjänsten i hela Storstockholm förberedd. De paket som skickas når mottagare i hela Sverige, direkt hem och inom kort även till e-handlare för det som avser returer från konsument.

Tjänsten underlättar inte bara distribution till privatpersoner. Den är också miljösmart:

– Eftersom buden utför flera tjänster på samma tidningsrunda behövs inga extra transporter, allt sker inom befintlig distributionsrutin, säger Ricard Bring Tellander.

Innovativ distribution av lästa böcker

Den nya tjänsten föddes i en smidig andrahandsmarknad för böcker i Norge. När Distribution Innovation AS, som levererat teknikplattform för distribution till Premo, sammanförde Premo med det norska företaget Bookis öppnades en ny möjlighet som tidigare inte funnits på marknaden – att varje dag och från alla hem kunna skicka paket.

– Distribution Innovation sätter stort värde på att få vara med och utveckla de nya digitala lösningar som Premo använder för sitt distributionsnät. I ett miljöperspektiv är detta genialt. Lästa böcker får nytt liv och buden kan utföra flera tjänster på samma tidningsrunda. Här skiljer sig Premo från andra distributionsaktörer och vi ser fram emot att få lansera många nya smarta koncept tillsammans med Premo, säger Tone Løyland vd på Distribution Innovation AS.

Hos Bookis tror vi på återvinning och att alla kan bidra lite till minskad klimatförändring. Med appen kan du köpa begagnade böcker till ett lågt pris. När du är färdig med boken kan du enkelt sälja den vidare till någon annan med Premos hemleverans. Vårt mål är att göra Sveriges bokhyllor tillgängliga för alla, direkt från fickan, säger grundaren Arne-Morten Willumsen.

C2C-tjänsten är utvecklad och ägs av Helthjem Netthandel i Norge och levereras av Distribution Innovation för Bookis och Premo i Stockholm.

Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef. Tel: 070-442 31 81. E-post: ricard.tellander@premo.se.

Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.

Om Premo

Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (Bonnier och Schibsted) och har sedan 1971 ansvarat för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Läs mer på premo.se