Ny smart distributionstjänst i Stockholm – nu kan paket skickas direkt från dörr till dörr
Premo har sedan många år en heltäckande och effektiv leveransapparat för hemleveranser i hela Storstockholm. Leveranserna är samdistribuerade med morgontidningarna vilket betyder att tidningsbud bär ut tidningar, magasin och paket till närmare en miljon hushåll sju dagar i veckan.
Den nya tjänsten, där det också går att skicka direkt hemifrån, erbjuds invånare i Stockholms innerstad som ett första steg. Samtidigt är en utbredning för tjänsten i hela Storstockholm förberedd. De paket som skickas når mottagare i hela Sverige, direkt hem och inom kort även till e-handlare för det som avser returer från konsument.
Tjänsten underlättar inte bara distribution till privatpersoner. Den är också miljösmart:
– Eftersom buden utför flera tjänster på samma tidningsrunda behövs inga extra transporter, allt sker inom befintlig distributionsrutin, säger Ricard Bring Tellander.
Innovativ distribution av lästa böcker
Den nya tjänsten föddes i en smidig andrahandsmarknad för böcker i Norge. När Distribution Innovation AS, som levererat teknikplattform för distribution till Premo, sammanförde Premo med det norska företaget Bookis öppnades en ny möjlighet som tidigare inte funnits på marknaden – att varje dag och från alla hem kunna skicka paket.
– Distribution Innovation sätter stort värde på att få vara med och utveckla de nya digitala lösningar som Premo använder för sitt distributionsnät. I ett miljöperspektiv är detta genialt. Lästa böcker får nytt liv och buden kan utföra flera tjänster på samma tidningsrunda. Här skiljer sig Premo från andra distributionsaktörer och vi ser fram emot att få lansera många nya smarta koncept tillsammans med Premo, säger Tone Løyland vd på Distribution Innovation AS.
– Hos Bookis tror vi på återvinning och att alla kan bidra lite till minskad klimatförändring. Med appen kan du köpa begagnade böcker till ett lågt pris. När du är färdig med boken kan du enkelt sälja den vidare till någon annan med Premos hemleverans. Vårt mål är att göra Sveriges bokhyllor tillgängliga för alla, direkt från fickan, säger grundaren Arne-Morten Willumsen.
C2C-tjänsten är utvecklad och ägs av Helthjem Netthandel i Norge och levereras av Distribution Innovation för Bookis och Premo i Stockholm.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef. Tel: 070-442 31 81. E-post: ricard.tellander@premo.se.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Om Premo
Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (Bonnier och Schibsted) och har sedan 1971 ansvarat för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Läs mer på premo.se
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum