Ny socialdemokratisk hbtq+-politik

Idag presenterade Socialdemokraterna som enda riksdagsparti ett nytt hbtq+ politiskt handlingsprogram inför nästa mandatperiod. Programmet är fastställt av partistyrelsen och är det socialdemokratiska partiets officiella linje.

Vårt mål är ett samhälle utan över- och underordning, rasism eller queerfobi, homo- bi - och transfobi, ett samhälle utan fördomar och diskriminering. Vi ser idag att allt för många hbtq+personer känner otrygghet, risken att utsättas för hatbrott är för hög och den psykiska ohälsan är överrepresenterad bland hbtq+personer, särskilt bland unga.

-          I Sverige ska du kunna vara den du är och gå hand i hand med den du älskar utan att känna otrygghet. Det starka, öppna, och demokratiska samhället måste hela tiden utvecklas och framsteg försvaras, säger Annika Strandhäll (S), socialminister

-          Vi socialdemokrater ska leda utvecklingen för hbtq+-personers rättigheter. I en tid när de borgerliga vill samarbeta med SD är vi en bastion för mänskliga rättigheter och anständighet, säger Sören Juvas, hbt-Socialdemokraters förbundsordförande.

Här kan du ta del av hela programmet:

Svensk version: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/hbtq-politiskt-program.pdf

Engelsk version: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/lgbtq-political-programme.pdf

Kontakt:

Viktoria Hjulström hos Socialdemokraterna, 070 566 51 81