Ny socialdemokratisk hbtq+-politik

Idag presenterade Socialdemokraterna som enda riksdagsparti ett nytt hbtq+ politiskt handlingsprogram inför nästa mandatperiod. Programmet är fastställt av partistyrelsen och är det socialdemokratiska partiets officiella linje.

Vårt mål är ett samhälle utan över- och underordning, rasism eller queerfobi, homo- bi - och transfobi, ett samhälle utan fördomar och diskriminering. Vi ser idag att allt för många hbtq+personer känner otrygghet, risken att utsättas för hatbrott är för hög och den psykiska ohälsan är överrepresenterad bland hbtq+personer, särskilt bland unga.

-          I Sverige ska du kunna vara den du är och gå hand i hand med den du älskar utan att känna otrygghet. Det starka, öppna, och demokratiska samhället måste hela tiden utvecklas och framsteg försvaras, säger Annika Strandhäll (S), socialminister

-          Vi socialdemokrater ska leda utvecklingen för hbtq+-personers rättigheter. I en tid när de borgerliga vill samarbeta med SD är vi en bastion för mänskliga rättigheter och anständighet, säger Sören Juvas, hbt-Socialdemokraters förbundsordförande.

Här kan du ta del av hela programmet:

Svensk version: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/hbtq-politiskt-program.pdf

Engelsk version: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/lgbtq-political-programme.pdf

Kontakt:

Viktoria Hjulström hos Socialdemokraterna, 070 566 51 81

Victor Harju hos Annika Strandhäll, 072 504 36 70

Socialdemokraterna vill införa läxhjälpsgaranti och obligatorisk lovskola19.8.2018 17:00Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill skapa ett starkare samhälle – ett tryggare Sverige. Därför måste investeringar i våra barns framtid gå före skattesänkningar och privatiseringar. Socialdemokraterna vill fortsätta satsa på skolan och kommer nästa mandatperiod att införa en läxhjälpsgaranti och en obligatorisk lovskola för de elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolan.

Stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen17.8.2018 12:22Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle - ett tryggare Sverige. Tryggheten för de äldre är en av samhällets viktigaste uppgifter framöver. Under en lång tid har det funnits en naiv syn på att privatiseringar och marknadslösningar ska leda till att löner och villkor förbättras inom äldreomsorgen. Nu kan det konstateras att de vinstdrivande företagen håller nere personalens löner och villkor vilket i förlängning också drabbar de äldre. Det är oacceptabelt och därför går vi socialdemokrater till val på att stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen.