Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i LinköpingTekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Ny solcellspark i Linköping – en gemensam insats för ett mer hållbart Östergötland

Måndagen den 2 mars 2020 kommer politiker, forskare och näringslivsrepresentanter under ett panelsamtal diskutera hur långt omställningen till ett mer hållbart samhälle kommit i Östergötland. Vilka utmaningar finns kvar, hur möter vi dem tillsammans och hur ska lösningarna finansieras?

Paneldeltagare

• Rebecka Hovenberg,
    gruppledare MP Linköping samt vice ordförande Tekniska verken

Moderator: Josefine Uppling, chef Public Affairs Swedbank

Utgångspunkten för samtalet är samarbetet runt den solcellspark som nu byggs i Linköping på Tekniska verkens mark. Eneo Solutions äger och finansierar parken i samarbete med Infranode och Swedbank kommer köpa elen från parken som driftsätts i juni. De cirka 30 000 panelerna kommer producera el som motsvarar hushållsel för 2 300 villor eller elen som krävs för att köra 1 200 varv runt jorden i en elbil.

Tid: Måndagen den 2 mars 2020, kl. 10.00 - 11:00, finns tid för intervju med deltagarna efter.

Plats: Sky Meetings, Tornbyvägen 1 i Linköping.

Anmälan: juan.navas@swedbank.se

Varmt välkommen önskar Eneo Solutions, Infranode, Swedbank och Tekniska verken i Linköping.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.