Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i LinköpingTekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Ny solcellspark i Linköping – en gemensam insats för ett mer hållbart Östergötland

Måndagen den 2 mars 2020 kommer politiker, forskare och näringslivsrepresentanter under ett panelsamtal diskutera hur långt omställningen till ett mer hållbart samhälle kommit i Östergötland. Vilka utmaningar finns kvar, hur möter vi dem tillsammans och hur ska lösningarna finansieras?

Paneldeltagare

• Rebecka Hovenberg,
    gruppledare MP Linköping samt vice ordförande Tekniska verken

Moderator: Josefine Uppling, chef Public Affairs Swedbank

Utgångspunkten för samtalet är samarbetet runt den solcellspark som nu byggs i Linköping på Tekniska verkens mark. Eneo Solutions äger och finansierar parken i samarbete med Infranode och Swedbank kommer köpa elen från parken som driftsätts i juni. De cirka 30 000 panelerna kommer producera el som motsvarar hushållsel för 2 300 villor eller elen som krävs för att köra 1 200 varv runt jorden i en elbil.

Tid: Måndagen den 2 mars 2020, kl. 10.00 - 11:00, finns tid för intervju med deltagarna efter.

Plats: Sky Meetings, Tornbyvägen 1 i Linköping.

Anmälan: juan.navas@swedbank.se

Varmt välkommen önskar Eneo Solutions, Infranode, Swedbank och Tekniska verken i Linköping.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Svårt att ta hand om återbruksmaterial på Återvinningscentralerna27.3.2020 21:03:30 CETPressmeddelande

Tekniska verken samarbetar med flera hjälporganisationer som kommer och hämtar det som lämnats in till återbrukshallarna. Men utvecklingen med anledning av coronaviruset för med sig att hjälporganisationerna får allt färre kunder, och försäljningen i butikerna har minskat drastiskt. Därför hämtas inte återbrukat material i samma utsträckning som tidigare, och för att det inte ska svämma över i hallarna uppmanas nu kunderna att inte lämna in saker där just nu.