Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.

Allt började med en debattartikel i början av mars då ett flertal små svenska livsmedelsproducenter sände ut ett nödrop. Coronapandemin hotade deras fortlevnad. Samma dag svarade Lidl och gav producenterna möjlighet att snabbt prövas som leverantörer. Responsen var enorm, hundratals företag svarade och efter Lidls urval har drygt 50 små och medelstora, svenska leverantörer fått möjlighet att sälja sina varor i Lidls samtliga butiker runt om i landet.

- Under pandemin har vi sett hur svenska konsumenter bryter sina vanor och förändrar sina beteenden. Vi har också sett ett ökat intresse för svenska leverantörer under våren, samtidigt som fler väljer att handla hos oss. Så med kampanjen följer vi upp konsumenternas förändrade beteenden och vårt initiativ för att stötta Sveriges små livsmedelsproducenter, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör Lidl Sverige.

Sommaren är den period då vi svenskar reser som mest. Men i år blir det på många sätt annorlunda. Våra möjligheter att resa och träffas är begränsade och för de flesta kommer sommaren vara en lång hemester. Lidl vill med sin nya kampanj locka nya och gamla kunder att stilla sin nyfikenhet och upptäcka nya delar av hela härliga Sommarsverige och vår matkultur i sin lokala Lidl-butik.

- Vi vill visa på vårt breda sortiment med varor av högsta kvalitet till bästa pris och samtidigt stötta Sveriges många matproducenter, från sydligaste Skåne nordligaste Norrland. Dessutom vill vi erbjuda våra kunder möjligheten att upptäcka en ny destination i sommar, fortsätter Bella Goldman.

Sommarkampanjen bygger vidare på ”Allt annat är olidligt” och de senaste reklamfilmerna med karaktären Roger i huvudrollen. I sommar får vi också möta resten av Rogers familj som tillsammans upptäcker all god mat som Sverige har att erbjuda genom Lidl. Roger spelas av Fredrik Lexfors.

Kampanjen kommer att pågå över sommaren och synas i såväl TV, print, digitalt, sociala medier som i PR. Bakom kampanjen står Lidl och Lidls byråfamilj: Volt, Make Your Mark, Starcom och JMWGolin.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.