Ny spelplan för spelmarknaden!

TU – Medier i Sverige välkomnar Spellicensutredningen förslag om att upphäva det svenska spelmonopolet till förmån för ett licenssystem, under vilket alla – svenska som utländska, statliga som privata – ansvarstagande spelbolag, kan verka i ordnade former.

- Spelbolagen bidrar med betydande annonsintäkter till medieföretagen, vilket i sin tur bekostar kvalitetsjournalistik. Därför är detta ett viktigt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Desto viktigare är det då att kraven för en licens är rimliga, så att alla de seriösa spelbolag som i dag verkar på den svenska marknaden fortsatt ser Sverige som en tillräckligt attraktiv marknad, säger Jeanette Gustafsdotter.

- Från TU har vi noterat den föreslagna skattesatsen om 18 procent och de villkor som i övrigt ställs. Det inger oro och ramarna för licensvillkoren måste därför fortsatt noga övervägas, så att seriösa marknadsaktörer – och därmed annonsörer – inte skräms bort, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård.

- Med publicering av spelannonser följer ett ansvarstagande. Från TU tog vi därför redan 2015 fram en etisk rekommendation, som våra medlemmar noga följer. Vi ifrågasätter utredarens kritik och anser att självreglering är bättre än lagstiftning och myndighetspåbud. Vi kommer även i fortsättningen att ta vårt ansvar, säger Per Hultengård.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter                        Per Hultengård

VD – TU Medier i Sverige                    Chefsjurist – TU Medier i Sverige

070-624 45 56                                          070-815 75 29

jeanette.gustafsdotter@tu.se               per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.