Ny spelplan för spelmarknaden!

TU – Medier i Sverige välkomnar Spellicensutredningen förslag om att upphäva det svenska spelmonopolet till förmån för ett licenssystem, under vilket alla – svenska som utländska, statliga som privata – ansvarstagande spelbolag, kan verka i ordnade former.

- Spelbolagen bidrar med betydande annonsintäkter till medieföretagen, vilket i sin tur bekostar kvalitetsjournalistik. Därför är detta ett viktigt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Desto viktigare är det då att kraven för en licens är rimliga, så att alla de seriösa spelbolag som i dag verkar på den svenska marknaden fortsatt ser Sverige som en tillräckligt attraktiv marknad, säger Jeanette Gustafsdotter.

- Från TU har vi noterat den föreslagna skattesatsen om 18 procent och de villkor som i övrigt ställs. Det inger oro och ramarna för licensvillkoren måste därför fortsatt noga övervägas, så att seriösa marknadsaktörer – och därmed annonsörer – inte skräms bort, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård.

- Med publicering av spelannonser följer ett ansvarstagande. Från TU tog vi därför redan 2015 fram en etisk rekommendation, som våra medlemmar noga följer. Vi ifrågasätter utredarens kritik och anser att självreglering är bättre än lagstiftning och myndighetspåbud. Vi kommer även i fortsättningen att ta vårt ansvar, säger Per Hultengård.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter                        Per Hultengård

VD – TU Medier i Sverige                    Chefsjurist – TU Medier i Sverige

070-624 45 56                                          070-815 75 29

jeanette.gustafsdotter@tu.se               per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.