Ny spelplan och nya aktörer kickade igång SMHI

Karin Bodén, Jämtkraft

Lyssna på avsnitt 24 av Jämtkrafts podcast Framtidskraft

Väderdatan släpptes fri och blev tillgänglig för alla och helt plötsligt utmanades SMHI på sin egen hemmaplan av nya aktörer med nya lösningar. Det fanns bara en väg framåt, att genom förändring komma närmare sina kunder och användare.

Beslutet om en förändringsresa

Planen var ny och spelarna också. Reaktionerna internt på SMHI var delade. Vissa menade att det inte var någon fara, konkurrenterna skulle med inte hjälp av datan kunna göra det lika bra som de. Medan andra menade att SMHI skulle kunna vara irrelevanta närsomhelst. De sistnämndas analys vägde tyngst, förändringsresan inleddes.

– Det som verkligen kändes i magen var när Panasonic släppte en egen vädermodell, det surrade ordentligt hos oss, säger Alexandra Birger Röör på SMHI.

Hon är ansvarig för verksamheten New Venture som arbetar med affärsområdet nya marknader inom SMHI:s affärsverksamhet. Här vill man hitta morgondagens stora affärer, innovation och entreprenörskap är givna ingredienser. New Venture är ett självklart inslag i dag på SMHI men så såg det inte ut tidigare. När spelplanen förändrades blev SMHI:s förankring mindre och mindre.

– Vi behövde komma dem vi ville hjälpa närmare, säger Alexandra Birger Röör.

Experiment för att snabbt möta kundernas behov

En viktig metod under SMHI:s förändringsresa har varit att testa en rad experiment för att bli snabbare i att möta kundernas problem och behov. Tekniker och arbetsprocesser stod i fokus.

– Genom experimenten tog vi fram en playbook över hur vi kan hitta nya sätt att möta kundproblem. Det mest överraskande var att det inte bara resulterade i att ”så här skulle vi kunna jobba”, utan i slutet av projektet stod vi med tio skarpa innovationscase att gå vidare med och som också är en del av vårt utbud i dag.

Viktiga ingredienser för att lyckas förändra menar Alexandra Birger Röör är en ledningsgrupp som stöttar förändringen och också att få till en kultur som är nyfiken på att testa nytt. På SMHI ville man bland annat skapa en kultur som är tillåtande för misslyckanden.

– Det är bra att vara modig och det är okej med misstag bara man lär sig av dem. Kultur måste man jobba med hela tiden, det finns ingen quick fix, säger Alexandra Birger Röör.

LYSSNA I MOBILEN

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på Spotify, iTunesAcast och PodBean.

Karin Bodén, Jämtkraft

150-åring med själ & karaktär söker entreprenör21.4.2020 12:16:00 CESTPressmeddelande

Jämtkraft söker en hyresgäst som vill bedriva verksamhet i Strömbacka kvarn i sommar. Strömbacka kvarn ägs av Jämtkraft men de senaste 25 åren har bolaget arrenderat ut byggnaden och marken där kvarnen ligger till Stiftelsen Hackåsbygden. Arrendet gick ut vid årsskiftet 2019/2020 och stiftelsen vill inte fortsätta att arrendera. Under många år har det varit sommarcafé/-restaurang i lokalen men Jämtkraft är öppen för andra förslag på verksamhet. Tyvärr lämpar sig inte köket för tillagning av mat, för det krävs omfattande ombyggnation och renovering. Men det kanske finns någon annan idé än restaurang? Eftersom Jämtkraft inte ska fortsätta vara hyresvärdar i framtiden, utan i stället hitta någon som vill ta över fastigheten för gott så kommer lokalen inte att renoveras. Det blir istället möjligt för framtida ägare att själva forma lokalen utifrån sina behov. Driver du verksamhet eller vill börja med en och tror att Strömbacka kvarn kan passa för ändamålet – mejla till: info@jamtkraft.se K