Ny standard sätter mått för e-faktura i hela Europa

Ett EU-direktiv om e-faktura vid offentlig upphandling ska införas över hela Europa. Direktivet innebär att offentlig sektor är tvungen att ta emot e-fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura som nu tagits fram och publicerats. Sverige har deltagit i framtagandet av standarden på europeisk nivå via SIS, Swedish Standards Institute.

I enlighet med EU-direktivet 2014/55/EU har den svenska regeringen föreslagit en ny lag om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling som innebär att offentlig sektor är skyldig att ta emot elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura. Regeringen föreslår även att företag från 2019 enbart ska få skicka elektroniska fakturor till den offentliga sektorn.

– E-fakturering är både smidigare, kostnadseffektivt och bra för miljön. Det har tagit cirka tre år att ta fram standarden utifrån de specifikationer som redan idag används i olika länder. Alla upphandlande myndigheter och enheter, det vill säga såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, säger Jolanta Wallström, projektledare, SIS.

Resultatet av arbetet kommer att få stor inverkan på offentlig sektor över hela Europa och deras leverantörer, och är ett stort steg mot kommissionens vision om att elektronisk faktura är den dominerande fakturaformen år 2020.

– Även om många redan använder sig av e-faktura så är det många andra som behöver förändra sina rutiner och arbetssätt då denna reform genomförs, säger Martin Forsberg, ordförande i den svenska kommittén SIS/TK 590 och representant för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SIS har projektlett det svenska deltagandet inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Förutom standarden SS-EN 16931-1:2017 som definierar alla affärstermer som en elektronisk faktura kan innehålla så har även beslut tagits om två tekniska XML-format som alla offentliga organisationer måste kunna hantera. Utöver detta har kompletterande material tagits fram, till exempel om hur standarden kan utökas och anpassas.

Mer information på SIS webbplats

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37Pressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.