Ny standard sätter mått för e-faktura i hela Europa

Ett EU-direktiv om e-faktura vid offentlig upphandling ska införas över hela Europa. Direktivet innebär att offentlig sektor är tvungen att ta emot e-fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura som nu tagits fram och publicerats. Sverige har deltagit i framtagandet av standarden på europeisk nivå via SIS, Swedish Standards Institute.

I enlighet med EU-direktivet 2014/55/EU har den svenska regeringen föreslagit en ny lag om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling som innebär att offentlig sektor är skyldig att ta emot elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura. Regeringen föreslår även att företag från 2019 enbart ska få skicka elektroniska fakturor till den offentliga sektorn.

– E-fakturering är både smidigare, kostnadseffektivt och bra för miljön. Det har tagit cirka tre år att ta fram standarden utifrån de specifikationer som redan idag används i olika länder. Alla upphandlande myndigheter och enheter, det vill säga såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, säger Jolanta Wallström, projektledare, SIS.

Resultatet av arbetet kommer att få stor inverkan på offentlig sektor över hela Europa och deras leverantörer, och är ett stort steg mot kommissionens vision om att elektronisk faktura är den dominerande fakturaformen år 2020.

– Även om många redan använder sig av e-faktura så är det många andra som behöver förändra sina rutiner och arbetssätt då denna reform genomförs, säger Martin Forsberg, ordförande i den svenska kommittén SIS/TK 590 och representant för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SIS har projektlett det svenska deltagandet inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Förutom standarden SS-EN 16931-1:2017 som definierar alla affärstermer som en elektronisk faktura kan innehålla så har även beslut tagits om två tekniska XML-format som alla offentliga organisationer måste kunna hantera. Utöver detta har kompletterande material tagits fram, till exempel om hur standarden kan utökas och anpassas.

Mer information på SIS webbplats

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.