Ny standard sätter mått för e-faktura i hela Europa

Ett EU-direktiv om e-faktura vid offentlig upphandling ska införas över hela Europa. Direktivet innebär att offentlig sektor är tvungen att ta emot e-fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura som nu tagits fram och publicerats. Sverige har deltagit i framtagandet av standarden på europeisk nivå via SIS, Swedish Standards Institute.

I enlighet med EU-direktivet 2014/55/EU har den svenska regeringen föreslagit en ny lag om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling som innebär att offentlig sektor är skyldig att ta emot elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura. Regeringen föreslår även att företag från 2019 enbart ska få skicka elektroniska fakturor till den offentliga sektorn.

– E-fakturering är både smidigare, kostnadseffektivt och bra för miljön. Det har tagit cirka tre år att ta fram standarden utifrån de specifikationer som redan idag används i olika länder. Alla upphandlande myndigheter och enheter, det vill säga såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, säger Jolanta Wallström, projektledare, SIS.

Resultatet av arbetet kommer att få stor inverkan på offentlig sektor över hela Europa och deras leverantörer, och är ett stort steg mot kommissionens vision om att elektronisk faktura är den dominerande fakturaformen år 2020.

– Även om många redan använder sig av e-faktura så är det många andra som behöver förändra sina rutiner och arbetssätt då denna reform genomförs, säger Martin Forsberg, ordförande i den svenska kommittén SIS/TK 590 och representant för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SIS har projektlett det svenska deltagandet inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Förutom standarden SS-EN 16931-1:2017 som definierar alla affärstermer som en elektronisk faktura kan innehålla så har även beslut tagits om två tekniska XML-format som alla offentliga organisationer måste kunna hantera. Utöver detta har kompletterande material tagits fram, till exempel om hur standarden kan utökas och anpassas.

Mer information på SIS webbplats

Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö1.2.2018 09:50Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.