Ny standard sätter mått för e-faktura i hela Europa

Ett EU-direktiv om e-faktura vid offentlig upphandling ska införas över hela Europa. Direktivet innebär att offentlig sektor är tvungen att ta emot e-fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura som nu tagits fram och publicerats. Sverige har deltagit i framtagandet av standarden på europeisk nivå via SIS, Swedish Standards Institute.

I enlighet med EU-direktivet 2014/55/EU har den svenska regeringen föreslagit en ny lag om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling som innebär att offentlig sektor är skyldig att ta emot elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura. Regeringen föreslår även att företag från 2019 enbart ska få skicka elektroniska fakturor till den offentliga sektorn.

– E-fakturering är både smidigare, kostnadseffektivt och bra för miljön. Det har tagit cirka tre år att ta fram standarden utifrån de specifikationer som redan idag används i olika länder. Alla upphandlande myndigheter och enheter, det vill säga såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, säger Jolanta Wallström, projektledare, SIS.

Resultatet av arbetet kommer att få stor inverkan på offentlig sektor över hela Europa och deras leverantörer, och är ett stort steg mot kommissionens vision om att elektronisk faktura är den dominerande fakturaformen år 2020.

– Även om många redan använder sig av e-faktura så är det många andra som behöver förändra sina rutiner och arbetssätt då denna reform genomförs, säger Martin Forsberg, ordförande i den svenska kommittén SIS/TK 590 och representant för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SIS har projektlett det svenska deltagandet inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Förutom standarden SS-EN 16931-1:2017 som definierar alla affärstermer som en elektronisk faktura kan innehålla så har även beslut tagits om två tekniska XML-format som alla offentliga organisationer måste kunna hantera. Utöver detta har kompletterande material tagits fram, till exempel om hur standarden kan utökas och anpassas.

Mer information på SIS webbplats

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.