Ny statistik avslöjar stora skillnader i energianvändning

40 procent av Sveriges energianvändning går till att värma upp och kyla ner fastigheter. Men skillnaderna mellan de kommuner som gör av med minst respektive mest energi är stora, visar siffror från SCB. För miljön finns stora vinster att göra i att se över systemen för värme och kyla i landets fastigheter.

– Genom att se över helheten i en fastighets energisystem går det att minska energiförbrukningen med runt 40 procent. Om Sverige ska nå våra klimat- och miljöåtaganden måste vi utnyttja den här möjligheten att minska energiförbrukningen, säger Mats Bjelkevik vd Indoor Energy.

Energiindex rankar Sveriges kommuner utifrån hur mycket energi kommunens fastigheter använde per invånare under 2016. Indexet bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) och har tagits fram av Indoor Energy och Ömangruppen. Indexet visar att det finns stora vinster att göra i att se över energiförbrukningen – både för klimatet och plånboken.

Nynäshamn toppar indexet och har lägst energianvändning i landet med 3,9 MWh per invånare. Nynäshamn har en tydlig strategi för energieffektivisering inom både kommunens organisation och bostadsbolaget Nynäshamnsbostäder. Högst energianvändning i Sverige har Malung-Sälen med 31,1 MWh per invånare.

– Skillnaderna mellan olika delar av landet beror delvis på olikheter i klimatet och vilken typ av näringsliv som finns där. Men mycket beror också på hur aktivt man arbetar för att energieffektivisera fastigheterna. Här finns en outnyttjad potential att spara energi som är enorm, säger Peter Arvidsson vd Ömangruppen.

Den genomsnittliga energianvändningen i svenska fastigheter är 13,6 MWh per invånare, visar energiindex. Det motsvarar mängden energi krävs för att köra en vanlig personbil över 1 700 mil. Jämfört med året innan innebär det en ökning med 400 kWh per invånare.

Om Indoor Energys och Ömangruppens energiindex
Energiindexet bygger på uppgifter från statistiska centralbyrån om energiförbrukningen 2016 i småhus, flerbostadshus, fritidshus, offentlig verksamhet, samt övriga tjänster (där vanliga kontorsfastigheter, butiker, hotell etc. ingår). Nästan all energi som förbrukas i dessa fastigheter går till kyla och värme. I indexet ingår inte energiförbrukningen inom industrin eller transportsektorn.

För mer information kontakta gärna:
Mats Bjelkevik, vd Indoor Energy, 070-422 87 36, mats.bjelkevik@indoor.se
Peter Arvidsson, vd Ömangruppen , 36-34 40 55, peter.arvidsson@omangruppen.com

Peter Arvidsson
Mats Bjelkevik

Hela listan – bästa och sämsta kommunerna
På Indoor Energys och Ömangruppens hemsidor kan du hitta tabeller med rankningen för samtliga kommuner.

Fakta om klimatmål och energianvändning i fastigheter
– Genom de FN-ledda klimatförhandlingarna har världen satt upp ett mål om att begränsa ökningen av jordens medeltemperatur till maximalt 1,5 grader. Detta för att undvika allvarliga globala konsekvenser för både människa och natur.
– Sverige har satt upp målet att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
– Fastighetssektorn står för cirka 40 procent av Sveriges energianvändning.
– Genom att se till helheten och justera hur de olika delarna i energisystemet fungerar tillsammans kan man minska energianvändningen i en fastighet med omkring 40 procent.

Indoor Energy och Ömangruppen är två företag som arbetar för att minska fastigheters klimatpåverkan. Vi drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Läs mer på www.indoor.se och på www.omangruppen.com.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi & miljö, projekt och förvaltning. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag. Verksamheten har 200 medarbetare fördelat på 17 orter och omsätter cirka 400 miljoner.

Ömangruppen förvärvar ACE gruppen15.1.2018 00:00Nyheter

Ömangruppen är ett ägarlett och värderingstyrt bolag som drivs av förbättring och utveckling både när det gäller ny teknik och sin personal. Vi har ett starkt fokus på hållbarhetsfrågor och målet är att förena lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang. Genom förvärvet av ACE gruppen skapas ytterligare förutsättningar för bolagets fortsatta expansion och utveckling inom energi- och miljöteknik i fastigheter samt fastighetsrelaterade servicetjänster till professionella fastighetsägare. Verksamheterna kommer att samlas under Ömangruppen.

Ömangruppen stödjer projekt i Uganda18.12.2017 00:00Nyheter

Även i år har Ömangruppen beslutat att skänka pengar till välgörenhet. I år har vi valt att stödja The Fortress som idag driver ett hem för unga gravida flickor i Kampala, Uganda. Flickorna kommer från mycket utsatta förhållanden och behöver alla hjälp de kan få. Pengarna går i år till ett byggprojekt där The Fortress inom fem år ska kunna bygga ett säkert hem där man ska kunna ta emot många fler utsatta flickor än de kan idag i det hus de nu hyr inne i Kampala. Byggprojektet kommer ske på en tomt som organisationen redan äger och har en total budget om ca 1,5 MSEK.