Ny statistik över budpremier på bostäder visar: Få budgivningar sticker i väg

Budpremien, alltså skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, är nu lägre än på många år, efter att ha sjunkit kraftigt det senaste halvåret. I exempelvis Stor-Stockholm och Stor-Malmö såldes genomsnittsvillan för utgångspris under juli. Det visar en ny kartläggning från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, baserat på data från Svensk Mäklarstatistik.
Skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, är nu lägre än på många år, efter att ha sjunkit kraftigt det senaste halvåret.

– Stigande räntor, hög inflation och exceptionellt dyra elpriser har fått många svenskar att tveka inför en flytt. Att marginalerna i den egna boendeekonomin minskat kraftigt den senaste tiden påverkar hur långt bostadsköparna kan gå i en budgivning, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Efter att ha legat mellan 6–14 procent under de två senaste åren har skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, den så kallade budpremien, nu minskat markant. I juli noterades exceptionellt låga budpremier för så väl bostadsrätter som för villor, då köparna i snitt fick betala 2 respektive 3 procent mer än utgångspriset. I maj 2021 nådde budpremien för villor en notering på 14 procent. För bostadsrätter var budpremien högst i februari i år – 10 procent.

– Bostadsköparna har redan ställt in sig på en lägre prisnivå, och många som planerar att sälja sin bostad behöver vänja sig vid tanken på att den inte är värd lika mycket som för några månader sedan. För oss som fastighetsmäklare är det viktigt att försöka sätta så korrekta utgångspriser som möjligt så att båda parter kan känna sig trygga genom bostadsaffären, säger Marcus Svanberg.

Få budgivningar i storstadsregionerna sticker i väg – det senaste halvåret har snittet för budpremien varit lägre än riksgenomsnittet för både villor och bostadsrätter. Budpremien var lägst på villamarknaden i Stor-Stockholm och Stor-Malmö under juli, med en prisökning på endast 0,1 procent i snitt. Det innebär att genomsnittsvillan såldes för utropspris.

– Det är ännu för tidigt att säga om resultatet av riksdagsvalet på något sätt kommer att påverka bostadsmarknaden. Men ändrade kreditvillkor skulle kunna minska den ekonomiska pressen på hushållen, därför är det positivt att Finansinspektionen har fått i uppdrag att utreda både bolånetaket och amorteringskravet, säger Marcus Svanberg.

Så stor var skillnaden mellan utgångspris och slutpris under sommaren:

Villor

Juli

Augusti

Bostadsrätter

Juli

Augusti

Per Sangrud, presschef

Pressbilder: Marcus Svanberg

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på överlåtelser av bostadsrätter och villor sedan januari 2020. I underlaget jämförs bostadens annonserade pris med slutpriset (kontraktspriset) efter avslutad budgivning. Värdet "1,0" anger samma kontraktspris som annonserat pris och därefter procentuell ökning enligt nedan tabeller. Ökningen i kronor baseras på genomsnittspriser för överlåtelser per augusti 2022.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”.
Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 191 bobutiker och nära 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2021 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 84,5 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjunde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2022.