Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Sämst i klassen var Danderyds kommun. Under 2019 hade man en snittökning av våra medlemmars löner på 1,67 procent.

– I mer välmående kommuner finns nog den felaktiga uppfattningen att man inte behöver satsa på lärarna, utan att lärarna trots usel löneutveckling blir kvar. I glesbygdskommuner med låg behörighet, å andra sidan, har man inte möjlighet att satsa av ekonomiska skäl. Hela systemet haltar. Varje kommun gör sina egna prioriteringar och ingen tar det övergripande nationella ansvaret, säger Åsa Fahlén.

Högst påslag på snittlönerna fick man i Trosa, där man förra året satsade på lärarna. I snitt fick förbundets medlemmar där en löneökning på 4,4 procent.

Lönekurvan totalt sett och den sjunkande andelen behöriga lärare inom grundskolan riskerar att slå tillbaka mot kommunerna själva.

– I grunden handlar det om ett samhällsproblem som kommer att drabba alla. Att bara tillföra mer pengar räcker inte, det behövs en diskussion om gränserna för det kommunala inflytandet. Innehållet i undervisningen ska ju trots allt se likadan ut i hela landet, oavsett kommun, säger hon.

– Finansieringen nationellt fungerar inte. Det är ett strukturfel. Jag tycker att de här lönesiffrorna är ännu ett tecken som visar på behovet av en statligt finansierad skola, avslutar Åsa Fahlén.

Läs mer om: Kommunerna med bästa och sämsta löneutveckling 2019.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med ca 92 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.