Ny stiftsdirektor utsedd

Stiftsstyrelsen har utsett Anneli Hällgren, 53 år, till ny chef för stiftskansliets i Härnösand. Den 1 september tillträder hon tjänsten som stiftsdirektor. – Jag är mycket glad över rekryteringen. Anneli Hällgrens allmänna kompetens och gedigna chefserfarenhet kommer att betyda mycket för stiftskansliet, säger biskop Eva Nordung Byström, ordförande i stiftsstyrelsen.
Anneli Hällgren blir ny stiftsdirektor på stiftskansliet i Härnösand. Foto: Bosse Alenius

Anneli Hällgren arbetar i dag på Strålsäkerhetsmyndigheten i Stockholm, från 2013 och fram till i år som chef för utvecklingsavdelningen. Hon har då ansvarat för myndighetens forsknings- utvecklings- och kommunikationsenheter. Efter en omorganisation är hon nu biträdande avdelningschef för avdelningen för normering och kunskapsutveckling. Tidigare har hon varit kommunikationschef vid samma myndighet. Hon har även arbetat en period som chef och projektledare vid Läkemedelsverket.

Anneli Hällgren har i grunden en kommunikationsutbildning på Mitthögskolan, som kompletterats med statskunskap och olika chefs- och ledarskapsutbildningar. Tidigt i karriären arbetade hon med information inom ideell sektor.

Anneli Hällgren är uppväxt i Örnsköldsvik och uppskattar att nu kunna flytta tillbaka norrut.
– Framför allt ser jag fram emot att tillsammans med stiftskansliets medarbetare arbeta för en god utveckling för Svenska kyrkan och församlingslivet i Härnösands stift, säger hon.

Rekryteringsarbetet har genomförts i bred samverkan med representanter för styrelse, chefer och medarbetare samt i samråd med fackliga representanter.