Skolverket

Ny studie om elevers kunskaper bekräftar positivt trendbrott

Dela
Kunskapsresultaten i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8 ligger kvar på samma nivå som 2015, då den internationella kunskapsmätningen TIMSS genomfördes förra gången. Det betyder att 2015 års trendbrott med förbättrade kunskapsresultat kvarstår och bekräftas i TIMSS 2019.

-Resultaten i TIMSS 2019 visar att svenska elevers kunskaper stabiliserat sig på en bättre nivå än 2011 när resultaten låg som lägst. Det överensstämmer och bekräftar den utveckling av svenska elevers kunskapsresultat vi sett i andra internationella studier, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.

Över genomsnittet i naturvetenskap men under i matematik

De svenska resultaten jämförs med de övriga EU- och OECD-länderna som deltar i studien. I naturvetenskap presterar svenska elever på en högre nivå än genomsnittet för de deltagande EU- och OECD-länderna i både årskurs 4 och 8. När det gäller matematik presterar svenska elever istället under motsvarande EU- och OECD-genomsnitt i de båda årskurserna.

Sveriges poäng i TIMSS 2019, 2015 och 2011

 

Matematik åk 4

Naturvetenskap åk 4

Matematik åk 8

Naturvetenskap åk 8

2019

521

537

503

521

2015

518

540

501

522

2011

504*

533

484*

509*

*Poängskillnaderna i tabellen mellan åren är inte alltid statistiskt signifikanta. De resultat som skiljer sig signifikant från resultaten för 2019 är markerade med en stjärna i tabellen.


Likt Sverige, ligger Finland kvar på samma nivå som när mätningen genomfördes förra gången 2015. Norge har försämrat sina resultat i både matematik och naturvetenskap i årskurs 8 och Danmark har försämrat sina resultat i matematik i årskurs 4. Inget nordiskt land har förbättrat sina resultat sedan 2015.

Ökade skillnader i resultat mellan elevgrupper

TIMSS 2019 visar att den totala spridningen i elevers resultat har ökat jämfört med 2015, det vill säga skillnaden i resultat mellan hög- och lågpresterande elever har ökat. I matematik har andelen elever som presterar på den högsta kunskapsnivån ökat i båda årskurserna. I naturvetenskap har andelen elever ökat både på den högsta och den lägsta kunskapsnivån i årskurs 8.

Studien visar också att det finns ett starkt samband mellan elevers resultat och de resurser eleverna har med sig hemifrån. Det handlar bland annat om föräldrarnas utbildningsnivå, antal böcker i hemmet och tillgången till ett eget rum. Elever med en högre grad av hemresurser presterar i genomsnitt bättre än elever med en lägre grad. Skillnaderna i resultat mellan elever med olika grad av hemresurser har ökat sedan TIMSS 2011.

-Den bristande likvärdigheten i svensk skola visar sig också i TIMSS 2019. Skillnaderna mellan olika elevgrupper är fortsatt stor och utmaningen att kompensera för elevers olika förutsättningar kvarstår. En mer likvärdig skola kräver ett fortsatt fokus på kvalitetshöjande satsningar, en anpassad resursfördelning och att åtgärder vidtas för att komma tillrätta med skolsegregationen och skolors mycket olika förutsättningar, säger Peter Fredriksson.

Mer om TIMSS

TIMSS är en förkortning av Trends in International Mathematics and Science Study. TIMSS genomförs vart fjärde år och mäter kunskaperna i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8.

TIMSS är en av de största internationella kunskapsmätningarna, totalt deltog 580 000 elever i TIMSS 2019 från 64 länder eller regioner i årskurs 4 och 46 länder eller regioner i årskurs 8.

I Sverige deltog cirka 4 000 elever från 145 skolor i årskurs 4, och cirka 4 000 elever från 150 skolor i årskurs 8 i TIMSS 2019. Andelen svenska elever som exkluderats på grund av otillräckliga språkkunskaper eller funktionsnedsättning uppgick till 5,4 procent i årskurs 4 och 6,3 procent i årskurs 8. Motsvarande genomsnitt för deltagande EU- och OECD-länder är 4,7 procent för årskurs 4 och 4,6 procent för årskurs 8. Svenska åttondeklassare har deltagit i sex av sju undersökningar sedan starten 1995. Svenska fjärdeklassare har deltagit sedan 2007.  

Relaterat

Rapport TIMSS 2019

TIMSS: en studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap

För frågor kontakta

För frågor till generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst, 08-527 333 00.

För frågor om rapporten kontakta Maria Axelsson, undervisningsråd och projektledare TIMSS 2019, 08-527 333 00.

Nyckelord

Kontakter

Skolverkets Presstjänst

Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.

Tel:08-527 333 00presstjanst@skolverket.se

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.

Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande

Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye