Ny studie ska ta reda på vilka konsekvenser covid-19 på sikt orsakar för vår hälsa

Noviral har samarbetat med flera nationella och internationella forskningsinstitut vid ett flertal tillfällen, bland annat användes testet i en av världens största studier för att påvisa antikroppar hos befolkningen.

– Vi är tacksamma över att än en gång bidra till det ökade kunskapsläget under den pågående pandemin och för oss på Noviral är det en bekräftelse på att testerna vi använder och data vi ackumulerar är tillförlitliga nog att användas av forskare globalt och nationellt, säger Anders Åker, kommunikationschef på Noviral.

I forskningsplanen konstaterar ansvariga forskarna bakom studien, däribland doktor Otto Stackelberg och professor Agneta Åkesson på IMM, att covid-19 såväl är den snabbast växande pandemin i modern tid som att spridningen har stora implikationer på folkhälsan och samhällets ekonomi.

– Det är intressant att forskarna så tydligt konstaterar att även om den akuta diagnostiken av sjukdomen som sker med hjälp av så kallad RT-PCR-teknik är effektiv och specifik så finns också ett stort behov av serologiska tester för att identifiera antikroppar. Novirals snabbtest är fortsatt ett av de mest studerade och påvisar gång på gång hög tillförlitlighet och kan användas i just det syftet.

I samband med testningen har man fått möjlighet att lämna in en enkät som behandlar olika bakgrundssjukdomar, om man testat sig tidigare och om man har haft symtom som föregått testningen. Data som ligger till grund för forskningen och bidrar till att analysera och kartlägga smittspridningen i samhället och uppkomsten av antikroppar hos befolkningen.

– Vad som är speciellt med den här studien är att forskarna önskar begära utdrag även från Patientregistret och Läkemedelsregistret för att baserat på övriga data studera om bakgrundssjukdomar och läkemedel är associerade till antikroppsförekomsten.

De bakgrundssjukdomar forskarna i första hand inriktar in sig på är hjärt-kärlsjukdom, cancersjukdom och immunologiska sjukdomar och man kommer primärt rikta in sig på mediciner som kan tänkas vara kopplade till insjuknande i covid-19, som blodtrycksmediciner och mediciner som påverkar immunförsvaret, till exempel kortison och cytostatika läkemedel vid cancerbehandling.

Målet med studien, the RAD cohort (Rapid Antibody Detection Cohort), är att bygga upp en databas på upp till 300 000 individer med förhoppningen att kunna studera symtomen vid insjuknande, hur länge antikroppar kvarstår samt att ta reda på huruvida bakgrundssjukdomar och mediciner är kopplade till förekomsten av antikroppar. På sikt kommer man även kunna studera om sjukdomen innebär högre risk för andra sjukdomar eller tillstånd.

– Forskarna menar att detta kan få stor betydelse för vår förståelse av hur sjukdomen beter sig och att forskningen är av stor vikt för att få samhället på fötter igen, vilket vi håller med om och Noviral är stolta över att bidra till den här forskningen, avslutar Anders Åker.

Om Institutionen för Miljömedicin

IMM bedriver forskning och utbildning inom miljömedicin, det vill säga hur miljö och levnadsvanor påverkar människans hälsa. IMM är också ett nationellt expertorgan inom miljömedicinsk riskbedömning.

Otto Stackelberg, en av de ansvariga forskarna bakom den nya studien.