Ny styrelse vald för Svenska Basketbollförbundet

Förbundsmötet har genomförts. Styrelse och ordförande är vald samt verksamhetsinriktning och ekonomisk plan antagen. - Det känns fantastiskt, säger Susanne Jidesten som valdes till ny ordförande.
SBBF:s styrelse. Från vänster: Ulf Klasson, Tobias Frohm, Susanne Jidesten, Peter Johansson, Nina Wahlgren Gill, Ebba Requin, Annicka Pärsson, Azuka Nnamaka, Laszlo Cziszer. (Saknas på bilden: Helena Lindvall, Anna Holmberg).

Cirka 50 deltagare samlades på Scandic Continental på lördagen för att ta viktiga beslut för Svensk Baskets närmaste framtid. Dagen inleddes med en tyst minut för fyra fd. ordförande som alla gått bort sedan det senaste förbundsmötet. Kari Marklund, Leif Forsberg, Bengt Wallin och Lars-Åke Nilsson. Därefter tog ordförande Mats Carlson ordet och sammanfattade de fyra år han presiderade förbundsstyrelsen.

Han tackade alla för förtroendet och tog upp Corona, Strategi 2025, hur vi bör förhålla oss till varandra inom basketfamiljen och vad han hoppas på för framtiden. Riksidrottsförbundets ordförande, som också var mötesordförande, Björn Eriksson tog över ordet och beskrev idrottsrörelsens utmaningar och strategier under Covid-pandemin.

Därefter följde en rapportering och redogörelse för de senaste två åren innan det var dags för lunchpaus. Därefter beskrev generalsekreterare Johan Stark den framtida verksamhetsinriktningen och ekonomiska planen. Steve Dippel, kommersiell chef, beskrev marknadsstrategin. Johannes Wohlert, kommunikationsansvarig, drog kommunikationsstrategin och Fredrik Joulamo, landslagsansvarig beskrev hur han ser att spelarnas primära utvecklingsmiljö är hos föreningarna.

Azuka Nnamaka, styrelseledamot redogjorde tillsammans med Johannes Wohlert de lärdomar vi dragit av Roundtable Talks och varför vi genomförde dem. Avslutningen rörde motioner och propositioner samt val till styrelse och valberedningen.

Distriktsförbunden och förbundsstyrelsen kom överens om ett gemensamt förslag kring utbildningsadministration, förbundsstyrelsens proposition kring stadgeändringar antogs med en mindre förändring och förslaget att arvodera förbundsstyrelsen godkändes.

Svenska Basketbollförbundets styrelse 2020-2021

Susanne Jidesten, ordförande, 2 år

Tobias Frohm, Uppsala 4 år

Azuka Nnamaka, Stockholm 4 år