Ny styrelse vald för Svenska Basketbollförbundet

Förbundsmötet 2022 har genomförts. Styrelse är vald, ordförande Susanne Jidesten är omvald och verksamhetsinriktning och ekonomisk plan är föredragen. - Det känns otroligt roligt. Det finns oerhört mycket samlad kraft i Svensk Basket och vi blickar framåt efter två tuffa pandemiår, säger Susanne Jidesten.

SBBF:s nya styrelse. Från vänster: Helena Lindvall, Peter Johansson, Susanne Jidesten, Anna Holmberg, Ebba Requin, Annicla Pärsson, Anders Rönmark, Azuka Nnamaka, Johan Lind. (Saknas på bilden: Tobias Frohm, Gökay Akyüz).

Cirka 50 deltagare samlades på Scandic Continental i Stockholm på lördagen för att ta viktiga beslut för Svensk Baskets närmaste framtid.

Dagen inleddes med att Susanne Jidesten – som varit förbundsordförande i förgående mandatperiod - välkomnade deltagarna och tackade för allas starka engagemang under två utmanande pandemiår. Förbundsstyrelsen presenterade sig kort för deltagarna. Det har varit en speciell och utmanande tid och mycket omställning i verksamheten. Tillsammans har aktiva, ledare, föreningar, distrikt och förbund visat att svensk basket kan arbeta snabbfotat,  i dialog och med omställning.

Björn Eriksson, Riksidrottsförbundets ordförande som också var mötesordförande, tog över ordet och beskrev vad som hänt inom idrottsrörelsen under pandemin och hur RF jobbat med bl.a. ekonomiskt stöd till specialidrottsförbund och den pågående dialogen med politiken om anläggningsfrågan och satsningen ”Plats för idrott.” Svensk Basket lovordades även för en stark värdegrund och betydande samhällsnyttiga insatser.

Därefter sammanfattade Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Fredrik Joulamo vad som sades på förbundsmötet 2020, inklusive inriktningsmålen som då hade beslutats, samt presenterade en delavstämning gällande uppföljning av Svensk Baskets Strategi 2025.

Lars Nordmalm och Susanne Jidesten presenterade sedan resultatet av förbundets demokratiutredning.

Efter lunch presenterade Fredrik Joulamo inriktningsmålen för 2022-2023, med fokus på de tematiska områdena i Strategi 2025: Vara, Växa och Vinna.

Avdelningansvariga för Utbildning, Tävling, Landslag och Marknad tog vid och presenterade pågående och planerade insatser under respektive verksamhetsområde under 2022 kopplade till verksamhetsplanen.

Den ekonomiska planen för 2022-2023 presenterades och även budgeten för 2022.

Avslutningsvis behandlades ett antal propositioner gällande disciplinnämnd, jämställdhet, tävlingsnämnd samt verksamhetsrevisor. Även val till styrelse och valberedningen genomfördes.

Dagen avslutades med en tyst minut för att minnas ett antal för Svensk Basket viktiga personer som gått bort sedan det senaste förbundsmötet. Arne Jansson, Kelly Grant och Christer Wohlin.

Svenska Basketbollförbundets styrelse 2022-2023

Susanne Jidesten, ordförande, omval 2 år
Tobias Frohm, Uppsala 2 år
Azuka Nnamaka, Sundbyberg 2 år
Ebba Requin, Stockholm 2 år
Peter Johansson, Östersund 2 år
Helena Lindvall, Luleå 2 år
Anna Holmberg, Lomma (omval) 4 år
Annicka Pärsson, Stockholm (omval) 4 år
Gökay Akyüz, Stockholm (nyval) 4 år
Johan Lind, Norrköping, (nyval) 4 år
Anders Rönmark, Sundsvall, (nyval) 4 år

Kristin Stenman, Örebro, ordförande
Hans von Uthmann, Stockholm
Danielle Hamilton Carter, Stockholm
Håkan Andersson, Sätila

Hela förbundsmötet kan ses i efterhand här:

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.