Ny styrelseordförande i Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

I juni månad hade SFVF årsmöte via Teams och fysiskt hos Training Partner i Arlandastad. På årsmötet valdes Mats Rosengren som ny ordförande i SFVF. Det är med stor glädje som vi har fått in en kraft som har lång erfarenhet av vår bransch, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Mats Rosengren ordförande SFVF

Mats Rosengrens långa erfarenhet från såväl fria verkstäder som märkesverkstäder och breda kontaktnät gör honom till en bra kraft för att driva SFVF framåt, säger Bo Ericsson.

Mats Rosengren är 57 år och bor i Åkersberga som ligger utanför Stockholm. Mats har bland annat arbetat på Saab-ANA Stockholm/Svenska Bil under 25 - 30 år där han har haft flera yrkesroller, allt från biltekniker, servicerådgivare, verkstadschef till platschef. Mats har också arbetat på Mekonomen i 8 år där han var operativ servicemarknadschef för Mekonomen BilLivet med 22 verkstäder.

Idag arbetar Mats som regionchef på Orio AB, tidigare Saab Automobile AB, där hans ansvarsområde är Saab eftermarknad i Sverige och Finland. I Mats nuvarande position träffar han många auktoriserade verkstäder och fria verkstäder.

På fritiden ägnar sig Mats åt skärgårdsliv och framför allt segling som sommartid står högst upp på agendan. Vintertid gäller skidåkning.

Genom Mats arbete i styrelsen sedan starten av SFVF har han på nära håll kunnat följa och vara med och påverka vår snabba och spännande utveckling.

Mats ser fram emot att vara med att fortsätta utveckla branschföreningen, nu som ordförande, avslutar Bo Ericsson.

Mats Rosengren ordförande SFVF

Okunskap om elbilar kan leda till svåra olyckor!3.8.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Tekniken går så fort och allt för många besitter inte den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig. I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”.

Bo Ericssons månadskrönika om framtiden för bilen29.7.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I eftertankens kranka blekhet kommer sanningen ifatt oss! Är dagens tillverkare tillräckligt smarta och tillräckligt snabba för att själva driva fordonsbranschens omvandling? Efter första halvåret ser vi på en skadad bilindustri - från tillverkare till minsta bilhandlare - som drabbats av mycket mer än Covid-19 krisen, skriver Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i denna krönika.

Hur svårt kan det vara? Varför stoppas inte fyllning av AC med sk ”fulgas”?24.7.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

På senare år har det blivit allt vanligare att fylla bilars AC-system med s k ”fulgas”, dvs gas som inte är avsedd för AC och som kan innebära en allvarlig säkerhetsrisk. I Naturvårdsverkets vägledning om Fluorerade växthusgaser står det att en bils AC aldrig får fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad av AC ska utföras av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.