SHL Svenska Hockeyligan ABSHL Svenska Hockeyligan AB

Ny styrmodell och styrelse för SHL

Efter ett år av förberedelser får SHL Svenska Hockeyligan AB en förändrad styrmodell i och med bolagsstämman idag den 8 juni. SHL:s styrelse består numera av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. Samtliga ägare representeras i SHL:s nyinrättade ägarforum som ger styrelsen ägardirektiv för strategiska beslut som fattas av styrelsen.

De två nyinvalda ledamöterna är Carola Määttä och Karin Mattsson Weijber.

Carola Määttä är kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group. Carola är styrelseledamot i Svenska Möten.

Karin Mattsson Weijber, tidigare ordförande för Riksidrottsförbundet i tio år, är ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

- Jag ser fram emot styrelsearbetet med den fortsatta utvecklingen av SHL som långsiktig liga med ett starkt varumärke för att kunna öka de kommersiella värdena, säger Carola Määttä, nyvald styrelseledamot i SHL.

- SHL är inne i en spännande fas och det ska bli roligt att få använda mina tidigare erfarenheter från idrottsrörelsen för att bidra till utvecklingen av ligan och därmed den stora betydelse för regionalt näringsliv och besöksnäring som varje SHL-klubb har, säger Karin Mattson Weijber

- Den nya styrelsen samlar väl en bred kompetens för SHL och vi tar även ett tydligt steg för en mera jämställd styrelse för utveckling av den högsta ligan inom svensk elitishockey,  säger Anders Källström, styrelseordförande i SHL.

Carola Määttä, styrelseledamot SHL, 070-841 70 05
Karin Mattsson Weijber, styrelseledamot SHL, 070-600 37 22
Anders Källström, styrelseordförande SHL, 070-629 55 02

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge