Ny styrmodell och styrelse för SHL

8.6.2016 00:00 | SHL Svenska Hockeyligan AB

Efter ett år av förberedelser får SHL Svenska Hockeyligan AB en förändrad styrmodell i och med bolagsstämman idag den 8 juni. SHL:s styrelse består numera av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. Samtliga ägare representeras i SHL:s nyinrättade ägarforum som ger styrelsen ägardirektiv för strategiska beslut som fattas av styrelsen.

De två nyinvalda ledamöterna är Carola Määttä och Karin Mattsson Weijber.

Carola Määttä är kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group. Carola är styrelseledamot i Svenska Möten.

Karin Mattsson Weijber, tidigare ordförande för Riksidrottsförbundet i tio år, är ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

- Jag ser fram emot styrelsearbetet med den fortsatta utvecklingen av SHL som långsiktig liga med ett starkt varumärke för att kunna öka de kommersiella värdena, säger Carola Määttä, nyvald styrelseledamot i SHL.

- SHL är inne i en spännande fas och det ska bli roligt att få använda mina tidigare erfarenheter från idrottsrörelsen för att bidra till utvecklingen av ligan och därmed den stora betydelse för regionalt näringsliv och besöksnäring som varje SHL-klubb har, säger Karin Mattson Weijber

- Den nya styrelsen samlar väl en bred kompetens för SHL och vi tar även ett tydligt steg för en mera jämställd styrelse för utveckling av den högsta ligan inom svensk elitishockey,  säger Anders Källström, styrelseordförande i SHL.

Carola Määttä, styrelseledamot SHL, 070-841 70 05
Karin Mattsson Weijber, styrelseledamot SHL, 070-600 37 22
Anders Källström, styrelseordförande SHL, 070-629 55 02

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2017/201811.8.2017 10:00Pressinbjudan

Datum:        tisdagen den 5 september Tid:              09.30-14.30 Plats:           Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm.   Huvudtränare och en spelarrepresentant från respektive SHL-klubb samt representanter från SHL kommer att finnas på plats under dagen.   Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer.   Anmälan Sista anmälningsdag är den 29 augusti och anmälan görs här http://www.shl.se/upptaktstraff-2017-2018   Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming, kommunikationschef SHL, johanna.hemming@shl.se eller 0720-50 51 60