SHL Svenska Hockeyligan ABSHL Svenska Hockeyligan AB

Ny styrmodell och styrelse för SHL

Efter ett år av förberedelser får SHL Svenska Hockeyligan AB en förändrad styrmodell i och med bolagsstämman idag den 8 juni. SHL:s styrelse består numera av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. Samtliga ägare representeras i SHL:s nyinrättade ägarforum som ger styrelsen ägardirektiv för strategiska beslut som fattas av styrelsen.

De två nyinvalda ledamöterna är Carola Määttä och Karin Mattsson Weijber.

Carola Määttä är kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group. Carola är styrelseledamot i Svenska Möten.

Karin Mattsson Weijber, tidigare ordförande för Riksidrottsförbundet i tio år, är ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

- Jag ser fram emot styrelsearbetet med den fortsatta utvecklingen av SHL som långsiktig liga med ett starkt varumärke för att kunna öka de kommersiella värdena, säger Carola Määttä, nyvald styrelseledamot i SHL.

- SHL är inne i en spännande fas och det ska bli roligt att få använda mina tidigare erfarenheter från idrottsrörelsen för att bidra till utvecklingen av ligan och därmed den stora betydelse för regionalt näringsliv och besöksnäring som varje SHL-klubb har, säger Karin Mattson Weijber

- Den nya styrelsen samlar väl en bred kompetens för SHL och vi tar även ett tydligt steg för en mera jämställd styrelse för utveckling av den högsta ligan inom svensk elitishockey,  säger Anders Källström, styrelseordförande i SHL.

Carola Määttä, styrelseledamot SHL, 070-841 70 05
Karin Mattsson Weijber, styrelseledamot SHL, 070-600 37 22
Anders Källström, styrelseordförande SHL, 070-629 55 02

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.