Schibsted

Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna

Dela
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.

Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.

– Vi tar Svenska Dagbladets nyhetsjournalistik över till en annan plattform, i ett koncept som tagits fram för att fylla behovet av nyhetsuppdatering och olika perspektiv – det vi vet att våra läsare efterfrågar, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör och vd.

Podden leds av Svenska Dagbladets rutinerade politikreporter Annie Reuterskiöld och lika rutinerade programledaren Karin Bülow Orrje, som varje dag utforskar storyn bakom rubrikerna i dagens viktigaste fråga. 

Podden kommer att lyfta en mängd olika ämnen, från Sverige eller världen, från politiken, näringslivet eller kulturlivet. Det gemensamma är att de är i nyhetsfokus.

Till sin hjälp har de Svenska Dagbladets journalister och tillsammans med dem ska de ge lyssnaren en inblick i vad som sker bakom kulisserna och ge fördjupad kunskap.

– Artiklar eller nyhetsinslag handlar om frågan i sig, men en reporter ser så mycket mer. Här vill vi fånga även de upplevelserna. Hur är en vd när hen inte är på scen? Hur går snacket inom partiet? Hur gick det till att göra det där grävjobbet? Sådant finns det sällan utrymme för i en artikel. Vi kommer att ta ut svängarna, säger Maria Sundén Jelmini, projektledare.

Med sitt rappa format är tanken att lyssnaren på ett effektivt sätt får hjälp att navigera i nyhetsbruset. Podden produceras av Daniel Persson Mora och Siri Hill, båda med en bakgrund på Sveriges Radio. 

Dagens story blir ett starkt komplement till SvD:s framgångsrika dagliga podd Ledarredaktionen, där tidningens ledarskribenter diskuterar och analyserar dagens viktigaste nyheter med olika gäster. På kort tid har den blivit en av Sveriges största politiska poddar med runt 50 000 lyssnare varje vecka. 

Lanseringen av Dagens story är ännu ett steg i det förändringsarbete som tidningen är inne i och som ska ta SvD till en ny digital position.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel:  070-161 99 03 E-post: maria.jelmini@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
Ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan. Med Dagens story kommer lyssnaren varje dag närmare Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
Ladda ned bild
Gänget bakom Dagens story. Daniel Persson Mora, Annie Reuterskiöld, Karin Bülow Orrje, Siri Hill och Maria Sundén Jelmini. Foto: Gustaf Månsson/SvD
Gänget bakom Dagens story. Daniel Persson Mora, Annie Reuterskiöld, Karin Bülow Orrje, Siri Hill och Maria Sundén Jelmini. Foto: Gustaf Månsson/SvD
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye