WhistleB, Whistleblowing centreWhistleB, Whistleblowing centre

Ny svensk visselblåsarlag – stor utmaning för de flesta organisationer

Nytt förslag till ny svensk visselblåsarlag gör Sverige till ett av de första EU-medlemsländerna som antar EU:s direktiv om visselblåsarskydd. Den nya lagen innebär att alla organisationer måste tillhandahålla en rapporteringskanal där bland annat medarbetare kan larma om händelser där de misstänker att något inte står rätt till.

– Alla organisationer riskerar i dag att drabbas av händelser där människor har betett sig illegalt eller oetiskt. Med hjälp av visselblåsare är det möjligt att upptäcka detta på ett tidigt stadium, vilket gör att organisationer snabbt kan ta tag i frågan och på så sätt minska risken för att tappa anseende och göra ekonomiska förluster. Vi är mycket glada över att Sverige går i täten för att skydda visselblåsare så att de kan känna sig säkra, säger Karin Henriksson, rådgivare och medgrundare av WhistleB.

Det europeiska Whistleblower Protection Directive fattades i oktober 2019. Utöver kravet på att alla organisationer måste ha en anonym visselblåsarlösning, så blir det olaglig att straffa visselblåsare och skyddar dem som har larmat genom externa kanaler. Varje EU-land kommer nu att gå igenom en process för att göra direktivet till nationell lag.

– En majoritet av alla organisationer saknar i dag den här kanalen och har aldrig ens tänkt på den. Vi har märkt att vissa inte vet var de ska börja för att skaffa en sådan. För dem innebär det här en stor omställning som måste klaras av på kort tid, säger Gunilla Hadders, medgrundare till WhistleB.

För att ge organisationer lite hjälp på vägen har WhistleB tagit fram en handbok, "The ABC guide for establishing a whistleblowing solution that increases customer and employee satisfaction". Tanken med boken är att ge en tydlig bild vad man bör tänka på för att implementeringen ska gå så smidigt som möjligt. Boken som riktar sig till ledningsgrupper och beslutsfattare och är tänkt att fungera som en guide och en ögonöppnare som gör att de vanligaste fallgroparna kan undvikas.

Ladda ner e-boken eller beställ en papperskopia till exempel på Amazon eller Bokus

WhistleB har funnits sedan 2011 och är ett svenskt bolag med expertis inom digitala visselblåsartjänster. Företaget ingår i det globala complianceföretaget Navex Global och har nästan 500 kunder, främst i Europa, som använder tjänsten globalt.

Anonymitet är en förutsättning för att uppmuntra visselblåsare visar ny undersökning från WhistleB26.3.2020 10:06:01 CETPressmeddelande

Anonymity essential to trust in whistleblowing, according to new WhistleB customer survey23.3.2020 15:26:18 CETPress release