Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Ny SVT-serie om fyra idrottare med intellektuell funktionsnedsättning och deras resa mot Special Olympics World Games

Dokumentärserien, Heja Sverigelaget!, handlar om hur det är att leva med en intellektuell funktionsnedsättning och hur viktig idrotten kan vara för att utvecklas som människa och må bra, både fysiskt och psykiskt. I serien får tittarna följa fyra idrottares sportsliga och känslomässiga resa mot Special Olympics World Games, som ägde rum i Abu Dhabi i mars 2019.

Mike, Lille, Linnéa och Jimmy är alla uttagna att representera Sverige i Special Olympics World Games. I serien får vi följa dem under förberedelserna inför resan till tävlingarna i Abu Dhabi där de ska tävla mot deltagare från 190 andra länder.

För Mike från Västerås kretsar det mesta i vardagen runt judon. Idrott är en stor del av Mikes liv och det är där han har skaffat sig sin identitet.

– Om inte jag hade haft idrotten i mitt liv så hade jag suttit inne, i fängelse. För när man har en intellektuell funktionsnedsättning är det lätt att hamna fel. Men i idrotten får man vara sig själv, man behöver inte förklara sig, säger han.

– Bara för att man har en funktionsnedsättning så är man inte dum i huvudet. Jag vill gärna visa att man är en i mängden men tänker kanske på ett annat sätt. Jag har speciella behov men är lika mycket människa för det, bara jag får den rätta nyckeln så kan jag visa vilken människa jag faktiskt är.

Lille, som går på säridrottsgymnasium i Bollnäs, är en löpartalang utöver det vanliga och när hon inte springer så dansar hon helst till Michael Jackson.

29-åriga Linnéa bor på ett serviceboende i Sundsvall där hon tränar simning flera gånger i veckan med målbilden att fortsätta vinna medaljer till det redan fyllda prisskåpet.

Dressyrryttaren Jimmy från Gotland är förväntansfull inför resan och kanske främst är han nyfiken på att få veta vilken häst han ska få tävla med.

Parasport Sverige har varit med och utvecklat serien som består av tre avsnitt.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera Heja Sverigelaget! Det är fantastiskt att våra aktiva får möjligheten att visa svenska folket vilka de verkligen är och hur mycket idrotten betytt för dem. Vi vet att personer med intellektuell funktionsnedsättning lätt hamnar i ett ohälsosamt liv utan sammanhang och rörelse. Vi vill få fler att röra på sig och förhoppningsvis kommer den här serien att kunna hjälpa till med det, säger Linnéa Björndahl, ansvarig på Special Olympics Sverige.

Heja Sverigelaget! har premiär på UR Play den 31 augusti och det första avsnittet visas samma dag på SVT2 klockan 22:15.

För att få kontakt med huvudpersonerna, kontakta Elias Håkansson på Parasport Sverige.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (Parasport Sverige) är ett idrottsförbund som organiserar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning samt för personer med intellektuella funktionsnedsättningar inom 14 olika idrotter. Förbundet leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer intellektuella funktionsnedsättningar.

Förbundet har fyra uttalade roller:

• Ett specialidrottsförbund med ansvar för den dagliga verksamheten inom Parasport Sveriges ram.
  • Ett "riksidrottsförbund" med 14 egna idrotter och samarbete med övriga specialidrottsförbund som har idrott för personer med funktionsnedsättning integrerad i det egna förbundets verksamhet.
  • Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom 14 andra specialidrottsförbund.
  • Ansvarar för och leder Special Olympics-verksamheten i Sverige.

Parasport Sverige är ett av 71 specialidrottsförbund som är medlemmar i Riksidrottsförbundet.