Arla

Ny teknik från Arla Foods Ingredients har potential att revolutionera innovationen av mejeriprodukter

Dela

En revolutionerande teknik för att separera mjölk till dess olika proteinkomponenter har tagits fram av Arla Foods Ingredients och öppnar upp för stora innovationsmöjligheter.

Den patenterade metoden, kallad mjölkfraktionering, är utvecklad av Arla Foods Ingredients (AFI), en global ledare inom specialiserade, högkvalitativa mjölk- och vassleingredienser och dotterbolag till det europeiska mejerikooperativet Arla Foods. Genom metoden är det möjligt att rena mjölkproteiner till exempel kasein och serumvassleproteiner.

Att möjliggöra utvecklingen av specialiserade, näringsspecifika livsmedel öppnar upp nya möjligheter för att ta modersmjölksersättning och sportprodukter till nästa nivå och tillgodose andra utsatta grupper som äldre och personer med medicinska näringsbehov.

Den nya teknik skapar större potentiell råvarupool

Separationen av ett av mjölkens olika proteiner – vassle – var tidigare beroende av osttillverkning eftersom vassle är en biprodukt av denna process. Genom att förbigå osttillverkningsprocessen möjliggör Arlas nya patenterade mjölkfraktioneringsteknik både en större potentiell råvarupool samt proteinströmmar i en unik och fullständigt kontrollerad process med avsevärt reducerade bearbetningssteg och en mycket mer skonsam bearbetning av mjölken.    

Henrik Andersen, Arla Foods Ingredients koncernchef säger:

– Metoden har varit under utveckling i flera år och det gläder mig att se att vad som en gång var en vision bli en kommersiell verklighet med kraften att helt revolutionera målinriktad näring för utsatta grupper.  

Mjölkfraktioneringsprocessen utvecklas för modersmjölksersättning på AFI:s mejeri i Videbaek i Danmark för att tillgodose en växande efterfrågan på ekologisk modersmjölksersättning, en marknad som beräknas öka med 14,1 % under de kommande två åren*.

– Traditionell osttillverkning kräver betydande mängder ekologisk mjölk för att producera de volymer vassle vi behöver för att möta efterfrågan. När vi inte är beroende av detta kan vi öka produktionen avsevärt,  förklarar Henrik Andersen. 

Arla Foods använder för närvarande metoden i mindre skala för att tillverka produkter till det ekologiska märket Arla Baby&Me® och AFI beräknar att lansera sin första ekologiska modersmjölksersättning baserad på tekniken under 2022.


Källa: *Marketreportsworld.com

Bilder

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

 

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

 

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum