Ny tjänst bevakar utrymmet i elnätet

Tekniska verken kan nu skapa förutsättningar att använda kapaciteten i elnätet på ett bättre sätt genom Rejlers Embriqs tjänsteplattform. Fördelarna är flera, bland annat innebär det en anpassning till allt fler mikroproducenter som levererar el till nätet. Till exempel från solceller på det egna taket.

Tekniska verken arbetar på bred front med anpassning till den så kallade energiomvandlingen som pågår och som kännetecknas av mer lokal förnybar energi och ökad elektrifiering. Quant Insight, som utvecklats av Rejlers Embriq i samarbete med Tekniska verken, är ett av initiativen i anpassningen.

Funktionen i Quant Insight ger en tydlig bild av vad som händer i olika nätdelar vilket i sin tur ger bra underlag för prognoser över belastning.

- Vi vill skapa oss en bild av hur vi, tillsammans med våra kunder, så effektivt som möjligt kan nyttja våra nät, säger Peter Ols, vice vd och affärsenhetschef på Tekniska verken Linköping Nät AB. Tjänsteplattformen visar hur elanvändningen förändras med en ökad andel solcellsanläggningar och laddningsanläggningar för elfordon.

Med systemet har Tekniska verken större möjlighet att få en bild av hur lastutjämning kan ske i elnätet, det betyder att elen som transporteras fördelas mer jämnt över dygnets timmar. Att undvika toppar i elanvändningen innebär vinster för såväl kunderna som för miljön. Toppar i elanvändningen uppstår när många eldrivna prylar används samtidigt, vilket potentiellt kan innebära att elnätet inte har utrymme.

- Elen till vårt lokala nät matas in från regionnätet som i sin tur får el från stamnätet. Med en jämnare belastning kan vi, förutom anpassning till lokala kapacitetsbegränsningar, frigöra utrymme och indirekt hjälpa andra delar av Sverige som har problem med kapacitetsbrist. För oss, som lokalnät, är det viktigt att kunna bidra till helheten, avslutar Peter Ols.

Rejlers Embriq kommer nu att lansera tjänsten nationellt med Tekniska verken som pilotkund.

- Rejlers Embriq har under de senaste åren arbetat nära och konstruktivt med Tekniska verken och erbjuder nu en marknadsledande och avancerad ”smartanät”-tjänst via vår tjänsteplattform Quant Insight, säger Espen Kåsin, direktör Energy, Rejlers Embriq. Tekniska verken har bidragit med sin insikt i hur man kan nyttja data från smarta mätare för att skapa effektiv elnätdrift och därigenom optimera investeringarna för elnätdriften. Vi ser nu fram emot att starta upp tjänsterna på den nordiska marknaden och fortsätter det goda samarbetet med Tekniska verken.

Karin Gunnar, avdelningschef Affär och Kund, Tekniska verken, tel. 013-20 82 65

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.