Ny träffpunkt på Söderhöjden ska ge trygghet, inkludering och gemenskap

Järfällahus tar nu ytterligare ett steg i att förstärka sin ställning som socialt ansvarstagande hyresvärd. En ny satsning ska stärka närmiljön ytterligare i bostadsområdena och öka tryggheten.

På Söderhöjden ska det i början av 2022 öppnas upp för en ny verksamhet, som fokuserar på inkludering, kunskap och gemenskap. Via möten och nätverk vill Järfällahus skapa förutsättningar för varje individ att kunna bli det bästa av sig själv. Genom att få hyresgästerna i bostadsområdet att inspirera och engagera varandra är Järfällahus ambition att deltagarna blir en naturlig del i verksamheten. Till den nya träffpunkten på Söderhöjden välkomnas deltagare i alla åldrar, för att tillsammans stärka individen, gruppen och verksamheten.

– Vårt trygghetsarbete är vår högsta prioritet. Vi arbetar kontinuerligt för att stärka tryggheten och trivseln i våra bostadsområden, säger Björn Lindforss (M), styrelseordförande i Järfällahus.

Den nya verksamheten handlar även om att träffas över gränser och skapa en ökad förståelse och respekt för varandra. En plattform av olika aktiviteter kommer att arrangeras, som utgår efter de behov som deltagarna har. Det kan exempelvis handla om stöd för att klara skolan, få inspiration av andra eller att få samhörighet. Järfällahus har som mål att ha öppet fem dagar i veckan.

– Trygghet är något som vi skapar tillsammans med hyresgästerna och därför är det så viktigt att de får vara med och forma idéer till aktiviteterna. Deras önskemål blir en plattform av aktiviteter, som vi bygger upp till en verksamhet och som vi sedan kommer att arbeta långsiktigt med, säger Jennie Sahlsten, vd på Järfällahus.

Verksamheten har ännu inte fått sitt namn, utan även det ska hyresgästerna få vara med och bestämma. Till att börja med öppnar verksamheten upp på Söderhöjden. I nästa steg är planerna att även succesivt starta upp liknande verksamhet i övriga bostadsområden.

–Vi behöver växla upp och bli mer långsiktiga i våra trygghetsinsatser. Vi har idag inte hela upplägget färdigformat, men ser många tänkbara samverkansaktörer som gör det möjligt för oss att kunna få igång olika aktiviteter. Vi håller på att utveckla plattformen och tillsammans med deltagarna formar vi verksamheten, säger Ninos Gawrieh, chef trygghetsenheten på Järfällahus.

Träffpunkten på Söderhöjden är en del av Järfällahus långsiktiga satsning på trygghet och trivsel i bostadsområdena. Sedan drygt ett år tillbaka har ökad trygghet och trivsel varit en prioriterad fråga för Järfällahus. Tillsammans med olika samhällsaktörer drivs även sedan tidigare trygghetsskapande arbeten ute i områdena, till exempel gemensamma trygghetsvandringar, trygghetsvärdar, miljövärdar, grannsamverkan, platssamverkan och dialogmöten i områdena.

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 750 lägenheter, 4 653 fordonsplatser och 490 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se