Ny undersökning: Brist på resurser inom socialtjänsten gör att utsatta inte får rätt stöd

Trots miljardöverskott i kommunsektorn är landets socialtjänster underfinansierade. Resultat i en kommande rapport från Vision visar att bara var åttonde medlem inom socialt arbete anser att resurserna räcker för att ge människor det stöd de har rätt till. Vision varnar för att många kommuner kommer att ha svårt fullgöra sitt uppdrag när människor nu flyr till Sverige från Ukraina.
- Medarbetare och chefer ställs inför valet mellan att hålla budget eller att följa lagen, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Kostnaderna för individ- och familjeomsorgen är högre vad än vad kommunerna har budgeterat för. De visar siffror från en kommande undersökning där drygt 1 400 av Visions medlemmar inom socialt arbete ingår. Endast var åttonde medlem upplever att verksamheten har tillräckliga ekonomiska resurser för att tillgodose individens rättigheter. Obalansen mellan verksamhetens lagstiftade krav och resurserna leder till att människor i utsatta situationer inte får den hjälp som de har rätt till.

– Medarbetare och chefer ställs inför valet mellan att hålla budget eller att följa lagen och det är förstås helt orimligt. Läget är akut på många håll och nu ökar trycket ytterligare när människor som flyr kriget i Ukraina behöver stöd. Kommunerna måste utforma socialtjänsternas budget och uppdrag utifrån lagstiftningen men också ha kapacitet att hjälpa till vid kriser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Resursbristen leder till långa väntetider och insatser som inte matchar individers behov menar medlemmarna, men den främsta konsekvensen är att det förebyggande arbetet uteblir. Enligt Vision är det allvarligt då det finns stora vinster att hämta för samhälle och individer med att ge stöd tidigt vid social problematik.

Av undersökningen framgår att särskilt socialsekreterare och skolkuratorer, som till stor del arbetar med barn och unga, uppger att resurserna inte räcker till. Vision ser nu en risk att mottagandet av flyktingar från Ukraina kommer att leda till ännu mindre tid för förebyggande arbete.

– Det finns en samsyn om att polisen inte ensamma kan bryta gängrekryteringen och att socialtjänsten har en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Ett första steg är att socialtjänstens förebyggande arbete tydliggörs i socialtjänstlagen. Om inte det förebyggande arbetet ska prioriteras ner ytterligare behövs på kort sikt också extra resurser för att hjälpa de som är på flykt från Ukraina, säger Veronica Magnusson.

Vision menar också att det förebyggande och uppsökande arbetet är avgörande för att skapa förtroende och öka kunskapen om socialtjänstens verksamhet. När tid saknas för att förklara hur regelverket fungerar riskerar socialtjänsten även i framöver att bli en måltavla för kampanjer som syftar till att undergräva verksamheten och skapa misstro.

Läs Visions bifogade PM ”Vänd på stenen socialtjänsten fastnat under”.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24. För frågor om rapporten, kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg, tfn 08-789 64 37.