Ny undersökning: En tredjedel av journalisterna hotas och trakasseras

TU har tillsammans med Sveriges Radio genomfört en undersökning om arbetsmiljön för journalister och annan redaktionell personal, med avseende på hot, trakasserier och våld. Den visar att totalt har 33 procent blivit antingen hotade eller trakasserade de senaste 12 månaderna och värst utsatta är chefer och ledarskribenter.

– Vi har en stark tradition av press- och yttrandefrihet i Sverige, i år firar ju den Svenska tryckfrihetsförordningen 250 år. Undersökningen visar tyvärr att hoten drabbar kvinnor mycket hårdare, något som på sikt kan göra att kvinnor drivs från yrket, säger Jeanette Gustafsdotter , vd på TU.

– Vi vill synliggöra ett problem som riskerar att drabba demokratin i vårt land. Vi behöver trygga journalister som kan problematisera och visa på motbilder. Rädsla hos en journalist riskerar att leda till självcensur och utebliven bevakning vilket i sin tur leder till att de ”onda” krafterna får styra bilden, säger Cilla Benkö , vd på Sveriges Radio.

Anställda vid Sveriges Radio blir i mindre utsträckning både hotade och trakasserade än medarbetare vid tidningar. Chefer och ledarskribenter är mer utsatta för hot och trakasserier än andra. Det finns ingen större skillnad mellan hur ofta manliga och kvinnliga journalister hotas. Det gör det däremot när det gäller vilka typer av hot och trakasserier som riktas mot män och kvinnor samt vilka effekter hoten får.

Män står för en stor majoritet av alla hot som riktas mot journalister. Enskilda privatpersoner uppges stå för de flesta av hoten, grupper med högerextremistisk koppling anges som näst mest vanligt.

Ungefär 30 procent av de som uppger att de blir hotade eller trakasserade svarar att det sker minst en gång varje vecka. De flesta hoten eller trakasserierna skickas via mejl eller sociala medier, telefonsamtal är det tredje vanligaste tillvägagångsättet. Det huvudsakliga motivet bakom de flesta hot eller trakasserier uppges vara det publicistiska arbetet. Hot leder i större utsträckning än trakasserier till personlig oro och rädsla, framför allt för kvinnorna. Både de som blivit hotade och trakasserade uppger att trakasserierna/hoten mot medarbetare inom mediebranschen har ökat de senaste två åren.

Undersökningen har genomförts med ett urval av medlemmarna i TU respektive journalister och redaktionell personal inom Sveriges Radio. Den är gjord av Ipsos på uppdrag av Sveriges Radio och TU.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Caroline Meyer Lagersparre, pressstrateg

caroline.meyer@sverigesradio.se

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter ( https://twitter.com/TU_Medier ) och på Facebook ( https://www.facebook.com/TU-134439176463/ )!

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.