Ny undersökning: En tredjedel av journalisterna hotas och trakasseras

TU har tillsammans med Sveriges Radio genomfört en undersökning om arbetsmiljön för journalister och annan redaktionell personal, med avseende på hot, trakasserier och våld. Den visar att totalt har 33 procent blivit antingen hotade eller trakasserade de senaste 12 månaderna och värst utsatta är chefer och ledarskribenter.

– Vi har en stark tradition av press- och yttrandefrihet i Sverige, i år firar ju den Svenska tryckfrihetsförordningen 250 år. Undersökningen visar tyvärr att hoten drabbar kvinnor mycket hårdare, något som på sikt kan göra att kvinnor drivs från yrket, säger Jeanette Gustafsdotter , vd på TU.

– Vi vill synliggöra ett problem som riskerar att drabba demokratin i vårt land. Vi behöver trygga journalister som kan problematisera och visa på motbilder. Rädsla hos en journalist riskerar att leda till självcensur och utebliven bevakning vilket i sin tur leder till att de ”onda” krafterna får styra bilden, säger Cilla Benkö , vd på Sveriges Radio.

Anställda vid Sveriges Radio blir i mindre utsträckning både hotade och trakasserade än medarbetare vid tidningar. Chefer och ledarskribenter är mer utsatta för hot och trakasserier än andra. Det finns ingen större skillnad mellan hur ofta manliga och kvinnliga journalister hotas. Det gör det däremot när det gäller vilka typer av hot och trakasserier som riktas mot män och kvinnor samt vilka effekter hoten får.

Män står för en stor majoritet av alla hot som riktas mot journalister. Enskilda privatpersoner uppges stå för de flesta av hoten, grupper med högerextremistisk koppling anges som näst mest vanligt.

Ungefär 30 procent av de som uppger att de blir hotade eller trakasserade svarar att det sker minst en gång varje vecka. De flesta hoten eller trakasserierna skickas via mejl eller sociala medier, telefonsamtal är det tredje vanligaste tillvägagångsättet. Det huvudsakliga motivet bakom de flesta hot eller trakasserier uppges vara det publicistiska arbetet. Hot leder i större utsträckning än trakasserier till personlig oro och rädsla, framför allt för kvinnorna. Både de som blivit hotade och trakasserade uppger att trakasserierna/hoten mot medarbetare inom mediebranschen har ökat de senaste två åren.

Undersökningen har genomförts med ett urval av medlemmarna i TU respektive journalister och redaktionell personal inom Sveriges Radio. Den är gjord av Ipsos på uppdrag av Sveriges Radio och TU.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Caroline Meyer Lagersparre, pressstrateg

caroline.meyer@sverigesradio.se

Jeanette Gustafsdotter
jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter ( https://twitter.com/TU_Medier ) och på Facebook ( https://www.facebook.com/TU-134439176463/ )!

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen