Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

En ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Svea Ekonomi visar att det i nuläget finns en motvilja bland svenskarna att låna mer pengar. Hela 82 procent svarar blankt nej på frågan om de vill låna mer pengar. Undersökningen visar också att sju av tio sparar regelbundet varje månad, det vanligaste är ett sparande om 1 000–2 999 kronor.

–Vår undersökning visar att många väljer att spara pengar, snarare än att belåna sig just nu. Vi märker att en stor andel av våra sparare vill skaffa sig en buffert för att ha råd med kontantinsatsen när de ska köpa bostad. Det är väldigt positivt att svenskarna är så flitiga sparare. Men det är också viktigt att välja rätt sparform. Låt inte dina sparpengar ligga på ett konto med dålig eller till och med obefintlig sparränta, säger Lennart Ågren, CEO för Svea Ekonomi.

När svenskarna tillåts fundera över vad de skulle använda ett eventuellt lån till är de eniga. Tre av fyra hade använt pengarna till ett boende, därefter är det bilköp som lockar. Men bland 65–79-åringarna är det bara var tredje respondent som vill lägga pengarna på ett boende. Nästan hälftenav dem svarar att de hellre skulle lägga pengarna på en bil. Endast tre procent av svenskarna skulle använda pengarna till att lösa lån.

– Prisökningarna på bostadsmarknaden har stannat av under det senaste året och vi har en räntehöjning att vänta. Det i kombination med amorteringskravet har lett till en osäkerhet bland svenskarna som gör att många i dagsläget drar sig för att utöka sina lån – vilket är väldigt sunt, säger Lennart Ågren, CEO för Svea Ekonomi.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 008 personer i åldrarna 18–79 deltagit i undersökningen. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3 – 10 maj 2018. Deltagarfrekvensen var 61%.

Skulle du vilja låna mer än vad du gör idag?

18-29 år

30-49 år

50-64 år

65-79 år

Kanske

Nej

Vet ej

Vad skulle du i huvudsak använda lånet till?

18-29 år

30-49 år

50-64 år

65-79 år

Boende

Bil

Lösa lån

Konsumtion

Semester

Annat

Vet ej

Sparar du regelbundet varje månad?

Nej

Vill ej uppge

Ungefär hur mycket sparar du regelbundet varje månad?

Upp till 499 kr

500–999 kr

1 000–2 999 kr

3 000–4 999 kr

5 000–7 499 kr

7 500–9 999 kr

10 000 kr eller mer

Vill ej uppge

För mer information, kontakta:
Emma Lindgren, Head of Public Relations, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Lennart Ågren, CEO, Svea Ekonomi
Tel +46 (0)705 90 63

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Höganäs, Ulricehamn och Strömstad: Här är Sveriges hetaste e-handelskommuner7.5.2020 07:31:00 CESTPressmeddelande

E-handeln växer stadigt i Sverige. En av fördelarna är möjligheter att nå konsumenter runt om i hela landet men även internationellt. Under 2019 startades hela 2 084 nya e-handelsföretag i Sverige, många av dem på mindre orter. Bank- och finansgruppen Svea har för tredje året i rad kartlagt var e-handelsklimatet är som hetast och i år toppar Höganäs listan över Sveriges hetaste e-handelskommuner. Strax där efter kommer Ulricehamn och Strömstad.

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”30.12.2019 06:36:00 CETPressmeddelande

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt.