Ny undersökning: Hög arbetsbelastning inom Nacka kommun hotar medarbetares hälsa

Många medarbetare i Nacka kommun arbetar trots att de är sjuka och det är vanligt att dra in på lunchen för att hinna med sina arbetsuppgifter. Det visar en ny undersökning från fackförbundet Vision, som nu efterlyser åtgärder från kommunens politiker.

– Arbetssituationen inom kommunen är ett direkt hot mot medarbetarnas hälsa, men den leder också till en sämre välfärd för Nackaborna. Nu måste politikerna avsätta resurser för att rekrytera fler medarbetare för att säkra en god arbetsmiljö och en hög kvalitet i verksamheten, säger Yvette Forssmark, ordförande för Vision i Nacka.

Vision i Nacka har genom en enkät undersökt hur medlemmarna har det på jobbet. 122 medarbetare i kommunen har svarat och sammantaget pekar resultaten på att många har en mycket ansträngd arbetssituation. Nära fyra av tio drar in på lunchen, arbetar över eller tar med jobbet minst en gång per vecka för att hinna med sina arbetsuppgifter. Över sex av tio har jobbat vid minst ett tillfälle trots att de har varit sjuka under det senaste året. Av dessa svarar en lika hög andel att det gjort det för att ingen annan kan göra jobbet. Var fjärde svarande uppger också att de någon gång varit tvungna att sjukskriva sig på grund av sitt arbete. Resultaten ligger i linje med vad Nacka kommuns årliga medarbetarundersökning visar när det handlar om hög arbetsbelastning.

Ett skäl till den pressade situationen är att nya medarbetare inte anställs när personal slutar. Vision larmade redan i somras om brister i arbetsmiljön, och skickade ett brev till politikerna i kommunen. Då efterlyste fackförbundet mer resurser för att hantera den höga arbetsbelastningen, men också högre löner för att säkra kompetensförsörjningen. Av enkäten framgår att var femte är väldigt missnöjd med sin lön och att knappt någon är mycket nöjd. Vision vill nu se resursförstärkningar för ett hållbart arbetsliv och för att säkra kompetensförsörjning och kvalitet.

– Vi har en bra dialog på tjänstemannanivå om de utmaningar som finns inom kommunen. Vad som krävs nu är resursförstärkningar från politiskt håll så att sjukskrivningar kan undvikas och att medarbetare slutar. Framför allt behöver bemanningen förbättras och lönerna höjas, säger Yvette Forssmark.

Vision vill se:

- En bemanning som skapar en rimlig arbetsbelastning och ett hållbart arbetsliv
- Attraktiva löner som säkrar kompetensförsörjningen i kommunen
- Att ersättningsrekryteringar görs när medarbetare slutar
- En förstärkning av det systematiska arbetsmiljöarbetet för att undvika ohälsa

Yvette Forssmark, ordförande för Vision i Nacka:

070-431 91 68, yvette.forssmark@nacka.se

Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 7321, hediye.guzel@vision.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Oacceptabelt att kommunpolitiker skrämmer Visions medlemmar till tystnad22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsmiljöverket har vid flera tillfällen gjort nedslag i Hörby kommun för undermålig arbetsmiljö. Vision har varit kritisk till politikernas agerande och påtalat bristerna ett flertal gånger för arbetsgivaren. Men situationen har inte förbättrats. Det senaste övertrampet skedde nyligen på en verksamhet där kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) krävde att personalen tog bort alla regnbågsflaggor som låg framme.