Ny undersökning – över 400 svenska företag om effekterna av coronakrisen

464 svenska företagare har svarat på en undersökning, från småföretagarorganisationen SME Europe, om hur de påverkas av coronakrisen. 80 procent har påverkats negativt, exempelvis av minskad efterfrågan, och hälften av företagen har uppgett att de helt saknar finansiell likviditet inom två månader.

SME Europe är en politisk organisation som arbetar för att förbättra för små- och medelstora företag. Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), vice ordförande i SME Europe, har tagit initiativ till undersökningen.

- Undersökningen visar hur nattsvart det är för många svenska småföretag runt om i landet. Ett stort antal företag riskerar tyvärr att slås ut inom loppet av några veckor. Svenska företag behöver nu allt stöd de kan få. Att helt slopa arbetsgivaravgifterna skulle välkomnas av många företagare, säger Jörgen Warborn.

- Det här är också en situation vi delar med hela Europa. Det krävs en bred palett av åtgärder också på EU-nivå för att dämpa de ekonomiska effekterna av krisen och rädda jobb, företag och europeisk konkurrenskraft, säger Jörgen Warborn.

Mer om undersökningen:

Undersökningen har, med hjälp av Småföretagarnas Riksförbund, gått ut till svenska små- och medelstora företag med frågeställningar om hur de påverkas av corona-pandemin.464 företagare har besvarat undersökningen.

Undersökningen visar bland annat att:

• 80 procent av de svarande uppger att deras verksamhet påverkats negativt, exempelvis av minskad efterfrågan på tjänster eller produkter.
  • Hälften av företagen har uppgett att de helt saknar finansiell likviditet inom två månader.
  • En fjärdedel av företagen bedömer att de kommer tappa hälften eller mer än hälften av omsättningen på årsbasis.
  • Två tredjedelar av företagen har helt avbrutit investeringar eller lagt planerade investeringar på is.
  • 75 procent av de svarande efterfrågar avskaffade arbetsgivaravgifter och cirka 60 procent vill se undantag från skatte- och momsbetalningar.

Hela undersökningen återfinns under dokument, nedan.

Arba Kokalari utses till förhandlare för EU:s nya lag för digitala plattformar25.1.2021 08:20:26 CET | Pressmeddelande

EU ska anta en helt ny lagstiftning för hur innehåll på internetplattformar ska hanteras – Digital Services Act. Lagen kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Arba Kokalari (M) har utsetts till den största partigruppen, EPP:s, ansvariga förhandlare för lagstiftningen. Hon blir den enda svenska Europaparlamentarikern vid förhandlingsbordet.