Ny undersökning: Plastskräp vanligast längs Sveriges kust

11.5.2016 08:05 | Håll Sverige Rent

Det vanligaste skräpet på våra stränder består av plast. Den största källan är konsumenter, men på västkusten är det en mycket större andel industrirelaterat skräp. Det visar Håll Sverige Rents analyser efter den skräpplockardag som anordnades längs kusterna i april.

– Undersökningen visar att skräpet i stor utsträckning består av plastförpackningar. Vi måste försöka stoppa skräpet vid källan, men vi vet för lite om det idag för att kunna sätta in rätt åtgärder. Det behövs mer kunskap om var skräpet kommer ifrån från början, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Lördagen den 23 april gav sig hundratals människor ut och plockade skräp utmed kusten med Håll Sverige Rent. På tre orter – Strömstad, Lysekil och Simrishamn – lämnades skräp in för analys. Nu visar resultatet att plast dominerar i skräphögarna: I Strömstad var 84 procent av skräpet plast, och i Lysekil 91 procent. I Simrishamn hittade skräpplockarna något mer glas än plast, men glaset visade sig härröra från en enskild grillplats vid stranden.

Konsumenter var den största skräpkällan i såväl Strömstad, där hela 1,3 ton skräp samlades in, som i Simrishamn. I Lysekil bedömdes att hälften av skräpet kom från industrin. Skräpet kommer både från när och fjärran, men det är svårt att avgöra exakt vilket land skräpet kommer ifrån eftersom det ofta legat i havet under en tid.

– Det mesta av det insamlade skräpet är sådant som tar mer än 100 år för naturen att bryta ned. I Simrishamn hittades en Fantaburk från 1977, och det allra vanligaste är engångsförpackningar av plast, säger Johanna Ragnartz.

Totalt analyserades nästan 10 000 föremål.

Pressbilder hittar du här

Film från skräpplockningen på Nord-Långö utanför Strömstad här

För mer information:Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89
Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent, telefon 072-565 44 05

Fakta: Om skräpplockardagen och undersökningen

Skräpplockardagen genomfördes lördagen den 23 april i Simrishamn och Strömstad. I Lysekil var Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän med och arrangerade en skräpplockardag. Under skräpplockardagen samlades nästan 10 000 föremål in, som analyserades av Envir AB.

Strömstad Lysekil Simrishamn
Insamlat skräp 1 300 kg 115 kg 122 kg
Vanligaste skräpet Plast, 84 procent Plast, 91 procent Glas, 39 procent
Största källan Konsumenter, 68 procent Industri, 50 procent Konsumenter, 90 procent