Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen

Specsavers har i år förärats titeln Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna. Detta enligt Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. - Vi satsar långsiktigt på att investera i varumärket och att visa vad som gör oss unika i branschen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers

I år tog Specsavers hem titeln ”Sveriges starkaste varumärke i kategorin optikerkedjor” i konsumentundersökningen Swedish Brand Award, och placerar sig alltså före övriga konkurrenter i samma bransch.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Dessa två mått vägs samman och på så vis kan de olika varumärkena jämföras oberoende av storlek.  Det ger i sin tur ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Evimetrix konstaterar i undersökningen att en viktig framgångsfaktor för ett varumärke inom optikbranschen är dels bra reklam, dels vikten av trevlig personal och kundservice. Även prisnivå är en aspekt som påverkar konsumentens nöjdhet.Totalt har 1 250 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.

–      Trots covidkrisen har vi valt att fortsätta vår långsiktiga investering i varumärket och då inte minst genom ökad kundnöjdhet när det gäller vår goda service. Det är viktigt att tydligt visa hur vi skiljer oss från våra övriga kollegor i branschen, inte bara genom att öka kännedomen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

Betydelsen av starka varumärken har också visat sig under pandemin. Enligt Kantars stora internationella varumärkesrapport BrandZ 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken och hur de utvecklats, har de starka varumärkena backat mindre och återhämtat sig snabbare än andra.

Fotnot: Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen, Foto: Sopecsavers

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.