Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen

Specsavers har i år förärats titeln Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna. Detta enligt Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. - Vi satsar långsiktigt på att investera i varumärket och att visa vad som gör oss unika i branschen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers

I år tog Specsavers hem titeln ”Sveriges starkaste varumärke i kategorin optikerkedjor” i konsumentundersökningen Swedish Brand Award, och placerar sig alltså före övriga konkurrenter i samma bransch.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Dessa två mått vägs samman och på så vis kan de olika varumärkena jämföras oberoende av storlek.  Det ger i sin tur ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Evimetrix konstaterar i undersökningen att en viktig framgångsfaktor för ett varumärke inom optikbranschen är dels bra reklam, dels vikten av trevlig personal och kundservice. Även prisnivå är en aspekt som påverkar konsumentens nöjdhet.Totalt har 1 250 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.

–      Trots covidkrisen har vi valt att fortsätta vår långsiktiga investering i varumärket och då inte minst genom ökad kundnöjdhet när det gäller vår goda service. Det är viktigt att tydligt visa hur vi skiljer oss från våra övriga kollegor i branschen, inte bara genom att öka kännedomen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

Betydelsen av starka varumärken har också visat sig under pandemin. Enligt Kantars stora internationella varumärkesrapport BrandZ 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken och hur de utvecklats, har de starka varumärkena backat mindre och återhämtat sig snabbare än andra.

Fotnot: Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen, Foto: Sopecsavers

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.