Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen
Specsavers har i år förärats titeln Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna. Detta enligt Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. - Vi satsar långsiktigt på att investera i varumärket och att visa vad som gör oss unika i branschen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

I år tog Specsavers hem titeln ”Sveriges starkaste varumärke i kategorin optikerkedjor” i konsumentundersökningen Swedish Brand Award, och placerar sig alltså före övriga konkurrenter i samma bransch.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Dessa två mått vägs samman och på så vis kan de olika varumärkena jämföras oberoende av storlek. Det ger i sin tur ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Evimetrix konstaterar i undersökningen att en viktig framgångsfaktor för ett varumärke inom optikbranschen är dels bra reklam, dels vikten av trevlig personal och kundservice. Även prisnivå är en aspekt som påverkar konsumentens nöjdhet.Totalt har 1 250 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.
– Trots covidkrisen har vi valt att fortsätta vår långsiktiga investering i varumärket och då inte minst genom ökad kundnöjdhet när det gäller vår goda service. Det är viktigt att tydligt visa hur vi skiljer oss från våra övriga kollegor i branschen, inte bara genom att öka kännedomen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.
Betydelsen av starka varumärken har också visat sig under pandemin. Enligt Kantars stora internationella varumärkesrapport BrandZ 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken och hur de utvecklats, har de starka varumärkena backat mindre och återhämtat sig snabbare än andra.
Fotnot: Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder


Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra
priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina
kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som
grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka
30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge,
Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder
produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade
sig i Sverige 2004 och har idag drygt 115 butiker.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Stil- och solsäkert: 5 stekheta solglasögon-trender5.7.2022 08:38:00 CEST | Pressmeddelande
Ton i ton, 70-tal och Top Gun – det är några av de stekheta solglasögontrenderna för sommarens smartaste trend – att skydda ögonen och att göra det med stil! – Ögonen är en av våra absolut känsligaste kroppsdelar, de förtjänar ett riktigt bra och snyggt skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef Specsavers.
Specsavers nyöppnar i Gränbystaden – möter ökat behov9.6.2022 11:45:00 CEST | Pressmeddelande
Specsavers butik i Gränbystaden har fått ett rejält ansiktslyft med fler undersökningsrum, fler optiker och ny teknik som effektiviserar arbetet: – Efter pandemin har Uppsalaborna blivit mer medvetna om ögonhälsa och vi behövde rusta för en ökad efterfrågan, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.
Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande
Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.
De växer i Nordvästra Skåne: Öppnar ny Specsaversbutik på Väla18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nyligen vann de utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats, nu växer de med en ny Specsaversbutik på Väla. Kompanjonerna Mohammed Haddad och Richard Magnason, optiker fortsätter därmed att växa i nordvästra Skåne: – Ambitionen är att fortsätta expansionen i området, säger Mohammed Haddad, delägare.
Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept2.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den ledande optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till” med berättande historier inbyggt i erbjudandekommunikationen. Ett antal nya reklamfilmer är inspelade och klara för sändning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum