Specsavers Sweden AB

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen

Dela
Specsavers har i år förärats titeln Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna. Detta enligt Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. - Vi satsar långsiktigt på att investera i varumärket och att visa vad som gör oss unika i branschen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.
Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers
Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers

I år tog Specsavers hem titeln ”Sveriges starkaste varumärke i kategorin optikerkedjor” i konsumentundersökningen Swedish Brand Award, och placerar sig alltså före övriga konkurrenter i samma bransch.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Dessa två mått vägs samman och på så vis kan de olika varumärkena jämföras oberoende av storlek.  Det ger i sin tur ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Evimetrix konstaterar i undersökningen att en viktig framgångsfaktor för ett varumärke inom optikbranschen är dels bra reklam, dels vikten av trevlig personal och kundservice. Även prisnivå är en aspekt som påverkar konsumentens nöjdhet.Totalt har 1 250 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.

–      Trots covidkrisen har vi valt att fortsätta vår långsiktiga investering i varumärket och då inte minst genom ökad kundnöjdhet när det gäller vår goda service. Det är viktigt att tydligt visa hur vi skiljer oss från våra övriga kollegor i branschen, inte bara genom att öka kännedomen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.

Betydelsen av starka varumärken har också visat sig under pandemin. Enligt Kantars stora internationella varumärkesrapport BrandZ 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken och hur de utvecklats, har de starka varumärkena backat mindre och återhämtat sig snabbare än andra.

Fotnot: Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Kontakter

Bilder

Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers
Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen, Foto: Sopecsavers
Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen, Foto: Sopecsavers
Ladda ned bild

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande

Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande

Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye