Ny undersökning: Stort stöd för minskad användning av plastkassar

Svenska folket stöder de nya reglerna om att minska användningen av plastkassar. Fler än nio av tio tycker att det är viktigt att minska användningen. Det visar en undersökning som Håll Sverige Rent genomfört.

– Vi ser att både konsumenter och handeln tycker att det är ett vettigt förslag att minska användningen av plastkassar. Det handlar mycket om att bryta ett beteende som vi vant oss vid, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Nio av tio får idag med sig minst två plastkassar hem från affären varje vecka. Tre av tio får med sig tre till fem plastkassar. Det är främst vid klädinköp och vid inköp av livsmedel som engångsanvändningen av plastkassen är stor.

Enligt nya regler ska förbrukningen av plastkassar minska. En anledning till regleringen är problemet med nedskräpning av plastföremål. Handeln ska informera konsumenterna om plastkassarnas miljöpåverkan och om fördelarna med att minska förbrukningen av dessa.

– Vi hoppas att de många fina initiativ som nu görs av handeln leder till en minskad förbrukning av plastkassar och att det kanske också skapar förståelse hos konsumenterna när det gäller problemet med plast som skräpar ner, säger Johanna Ragnartz.

Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89
Joakim Brodahl, verksamhetschef på Håll Sverige Rent, telefon 070-728 64 50

FAKTA:

Undersökningen genomfördes i juni 2017. Målgruppen för undersökningen var den svenska allmänheten 18-79 år, och 1083 intervjuer har genomförts.

Frågor och svar:

Hur viktigt eller oviktigt tycker du att det är att minska användningen av plastkassar?
Mycket viktigt (58 %)
Ganska viktigt (34 %)
Varken viktigt eller oviktigt (5 %)
Mycket oviktigt (2 %)
Vet ej (1%)

Om du försöker uppskatta, hur många nya plastkassar (dvs. bärkassar, inte den plast som en vara ligger förpackad i) får du med dig hem under en vanlig vecka? Tänk utifrån alla tillfällen då du köper/beställer varor (livsmedelsbutiker, takeawaymat, apotek, inredningsbutiker, bokhandlare, kläder, småelektronik etc.)

0 (10 %)
1-2 (48 %)
3 till 5 (30 %)
6 till 10 (10 %)
11 till 15 (1 %)
16-20 (0 %)
21-40 (0 %)
41-50 (0 %)
Fler än 50 (0 %)
Vet ej (1 %)

Använder du vanligen plastkassar i något av nedanstående sammanhang?

Köp av kläder (t.ex. H&M,Dressman etc.) (65 %)
Köp av livsmedel (t.ex. ICA, Coop, Lidl etc.) (61 %)
Köp av dryck (t.ex. Systembolaget) (56 %)
Köp av skor (t.ex. Din Sko, Nilzon etc.) (50 %)