Ny undersökning: Vanligt att anställda inom socialt arbete utsätts för hot, våld, personangrepp och förtal på jobbet

En ny undersökning bland Visions medlemmar inom socialt arbete visar att nästan hälften av de tillfrågade, 45 procent, blivit utsatta för hot, våld, personangrepp eller förtal någon gång under de senaste 12 månaderna. Tre av tio av de utsatta är missnöjda med det stöd de fått från arbetsgivaren.

"Kommunerna behöver ta fram en plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet. Planen bör innehålla förebyggande åtgärder, snabbt stöd till den som blivit utsatt och en rutin att alltid göra en polisanmälan", säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Det här är oerhört allvarliga siffor som visar på en stor utsatthet bland våra medlemmar. Det handlar om medarbetare som ger stöd till människor som befinner sig i svåra livssituationer och fattar beslut som inte alltid tas emot väl. Som samhällets yttersta skyddsnät måste medarbetarna vara trygga för att kunna utföra sitt viktiga arbete, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Vision vill att kommunerna tar fram en plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet. Planen bör tas fram tillsammans med skyddsombud och i första hand innehålla tre saker: förebyggande åtgärder, snabbt stöd till den som blivit utsatt och en rutin att alltid göra en polisanmälan, säger Veronica Magnusson.

Fler resultat från undersökningen:

• De vanligaste angreppen består av diffusa eller förtäckta hot (cirka 28 procent) följt av direkta hot (cirka 17 procent) och andra typer av kränkning, hat, hot eller våld (cirka 15 procent).
  • Mest drabbade är behandlingspersonal inom hem för vård eller boende (HVB) och stödboende samt socialsekreterare.
  • Utsattheten leder till rädsla och otrygghet, även på fritiden.
  • Endast var femte incident har polisanmälts och bara var tredje polisanmälan har lett till förundersökning.
  • Tre av tio som utsatts för en hot- eller våldssituation uppleverar att de har fått inget eller otillräckligt stöd från arbetsgivaren.

- Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i välfärden innebär inte bara en kränkning mot den enskilde individen. Även den professionella yrkesutövningen påverkas och därmed rättssäkerheten och människors tillit till samhället. Det kan vi aldrig acceptera, säger Veronica Magnusson.

Enkäten har besvarats av medlemmar som arbetar som socialsekreterare inom myndighetsutövning, biståndshandläggare, behandlingspersonal inom HVB, stödboende och öppenvård, kuratorer inom hälso- och sjukvård och skola samt fältassistenter. Resultaten bygger på svar från 1433 medlemmar.

Läs hela rapporten ”Har du familj…?" Rapporter | Vision. Rapporten samt bilaga med regionala siffror bifogas.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24. För mer information om undersökningen, kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 08- 789 64 37.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun13.10.2021 10:14:15 CEST | Pressmeddelande

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun. Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare. I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö. ”Chefer i

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Hudiksvall7.10.2021 14:18:15 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Hudiksvall skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Var tionde chef är sjukskriven och många är slutkörda och på gränsen till att sjukskriva sig. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Hudiksvall är en av de kommuner som är först ut i Visions init