Ny undersökning visar: Hälften av svenskarna har en energitjuv på jobbet

Kollegorna är den viktigaste faktorn för att skapa en drömarbetsplats. Men hälften av svenskarna uppger att de har en ”energitjuv” på jobbet, som sprider negativ energi omkring sig, visar en ny undersökning från ManpowerGroup.

– Personer som sprider negativ energi kan påverka klimatet på arbetsplatsen. Som chef är det oerhört viktigt att ta itu med otrevliga beteenden direkt, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Kollegorna är den viktigaste faktorn för att skapa en drömarbetsplats och hela nio av tio svenskar, 90 procent, uppger att de trivs mycket eller ganska bra med kollegorna på sitt nuvarande jobb. Trots detta har ändå hälften av svenskarna, 48 procent, en ”energitjuv” på jobbet.

– God stämning på jobbet ger bättre förutsättningar för den enskilda medarbetaren att utvecklas. För chefen handlar det om att ta tag i beteenden som går emot värderingarna för att skicka en viktig signal till hela gruppen om att det här är en arbetsplats där vi vill varandra väl, säger Elisabeth Skol.

En ”energitjuv” kan beskrivas som en person som sprider negativ energi på arbetsplatsen och skapar dålig stämning. Den stämningen kan också utgöra en stressfaktor. En tredjedel, 31 procent, svarar nämligen att dålig stämning på jobbet skapar stress.

Tre tecken på att du har att göra med en energitjuv på jobbet:

1. Hen gnäller i svepande ordalag och det är alltid någon annans fel.
  2. Kollegan kommer sällan eller aldrig med egna förslag till lösningar.
  3. Du blir ofta trött eller nedstämd när du möter kollegan.

Så hanterar du som kollega energitjuven på jobbet:

1. Använd en öppen följdfråga och be personen komma med konstruktiva förslag till att lösa problemet. Om svaret bara är ospecifikt gnäll kan du avsluta konversationen.
  2. Kom ihåg att du inte är ensam. Det kan kännas svårt att ta ett uppföljande samtal med energitjuven själv. Ta stöd av din chef och berätta vad du vill ska hända framåt.
  3. Du är ansvarig för ditt mående. Är energitjuven ett problem för dig behöver du agera. Ett aktivt val gör att du får tillbaka en känsla av kontroll och läcker mindre energi.

Tre tips för chefen för att möta energitjuven

1. Kom ihåg att ”energitjuv” ofta handlar om omedvetna beteenden. Alla kan vi vara en energitjuv för någon annan ibland. Möt kollegan med en empatisk inställning.
  2. Lyssna och spegla. Var tydlig med vad som är okej och inte okej beteenden på er arbetsplats. Avsluta med att sammanfatta hur du vill att personen agerar nästa gång.
  3. Ta tag i situationen innan problemet hinner växa till sig. Det blir mindre dramatiskt och spar energi för både dig och medarbetaren.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under januari 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 307 personer har svarat på undersökningen.

Frågorna som ställdes var:

1. Har du en kollega i dag som är en ”energitjuv”, en person som sprider negativ energi på arbetsplatsen?

48%

52%

44%

Nej

39%

36%

43%

13%

12%

13%

2. Trivs du bland kollegorna på ditt nuvarande jobb?

Mycket bra

48%

45%

50%

Ganska bra

42%

43%

42%

Ganska dåligt

6%

7%

5%

Mycket dåligt

2%

3. Vilka faktorer är viktiga för dig för att du ska känna att du arbetar på din drömarbetsplats?

Bra kollegor

84%

71%

Bra chef

70%

64%

Meningsfulla arbetsuppgifter

68%

59%

Bra och/eller hög lön

60%

64%

56%

Möjlighet att påverka arbetets innehåll

56%

63%

51%

Nära till jobbet

33%

37%

29%

Inflytande över hur företaget styrs

21%

22%

Annat, nämligen:

4%

5%

3%

Inget av ovanstående

0%

1%

2%

4. Vad skapar stress i arbetslivet för dig?

Dålig stämning på arbetsplatsen

31%

35%

27%

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Tre av tio tänker byta jobb i början av 20202.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor.

Handeln vänder till positiv jobbprognos – men transportsektorn bromsar in10.12.2019 08:16:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln vänder från negativ till positiv jobbprognos och förväntar sig ett något ökat behov av arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en sysselsättningstrend på +4 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn nedåt jämfört med föregående kvartal, med en sysselsättningstrend på +3 procent för börjar av nästa år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Energisektorn inleder det nya året med stark jobbprognos10.12.2019 08:13:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom energisektorn förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en optimistisk sysselsättningstrend på +10 procent. Det är ett rejält uppsving jämfört med inledningen på 2019, då jobbprognosen i energisektorn låg på +1 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Östra Götaland inleder nya året med jobbtillväxt10.12.2019 08:10:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare i Östra Götaland förväntar sig inleda det nya året med en något ökad efterfrågan på arbetskraft. Jobbprognosen för det första kvartalet 2020 ligger på +7 procent, en liten ökning jämfört med föregående kvartal. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +4 procent och framför allt i storstadsregionerna, storföretag och offentlig sektor är jobbprognoserna dämpade, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.