Ny undersökning visar: Hälften av svenskarna nyfikna på jobbcoachning

Hälften av alla svenskar, 47 procent, kan tänka sig jobbcoachning för att få nytt jobb. Allra störst är intresset i storstäderna. Det visar arbetslivsundersökningen ManpowerGroup Work Life.

– Den globala hälsokrisen har skakat om arbetsmarknaden och det betyder att vi måste arbeta proaktivt för att lösa de utmaningar vi står inför med hög och potentiellt långsiktig arbetslöshet. Jobbcoachning stärker självkänslan och gör en mer attraktiv på arbetsmarknaden genom att bygga på styrkor och utveckla de färdigheter som kanske saknas, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Hälften av alla svenskar, 47 procent, uppger att de kan tänka sig jobbcoachning för att få ett nytt jobb. Det är i storstadsregionerna som flest intresserade finns, 49 procent av storstadsborna som kan tänka sig jobbcoachning. Det mest populära alternativet som man kan tänka sig att göra för att få ett nytt jobb är att besöka företaget, 70 procent, följt av att gå en utbildning, 65 procent.

– Vi har under de senaste åren sett ett ökat behov av stöd- och matchningstjänster som till exempel jobbcoachning, och under våren har behovet har behovet blivit ännu större. Som tur är har det här området utvecklats i snabb takt och vi ser ett starkt samband mellan jobbcoachning och en snabbare anställning, säger Elisabeth Skol.

Under våren har läget på arbetsmarknaden snabbt försämrats som en följd av den globala hälsokrisen. Arbetslösheten låg i augusti på 9,3 procent, enligt SCB.

Tre tips kring att anlita en jobbcoach
1.Se till att välja en coach som har kontaktnät och kompetens att leda dig rätt i din process. Kontakta coachföretaget och ställ frågor så du vet att du får det du förväntar dig. Genom att jämföra och ställa frågor ökar du dina möjligheter till en lyckad coachning.

2. Tänk igenom i förväg vilka frågor du vill ställa till jobbcoachen, exempelvis om dina styrkor och svagheter samt hur jobbcoachen kan hjälpa dig med din utveckling. Att inventera din egen situation är ett bra underlag till en god konversation.

3. Planera långsiktigt i dina samtal med jobbcoachen för att hålla dig relevant på arbetsmarknaden även tio år framåt i tiden. Passa på att se över hur dina intressen och kompetenser kan bidra till att lösa kompetensbristen.

Helene Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var: För att få nytt jobb, vad skulle du kunna tänka dig att göra? Resultat-tabell, se i bilaga.

Om Manpower Matchning
Manpower Matchning arbetssökande chansen att få hjälp till att hitta nytt jobb eller studier via Stöd och Matchning. Målet är att så snabbt som möjligt få den arbetssökande in i studier eller nytt jobb. Det är en individanpassad tjänst med en personlig arbetsmarknadskonsult. Tjänsten förmedlas genom Arbetsförmedlingen och är upphandlad via LOV. Arbetsförmedlingen erbjuder transparenta ratings för att lättare hjälpa den arbetssökande välja leverantör.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.