Ny undersökning visar: Obekvämt att påminna om skulder
Pengar kan vara ett känsligt ämne att prata om och speciellt när det rör sig om utlägg och skulder. En ny undersökning från Svea visar att nästan hälften av svenskarna känner sig ganska eller mycket obekväma med att påminna någon som är skyldig dem pengar. Bara sju procent känner sig mycket bekväma med det. Samtidigt uppger majoriteten att de någon gång fått påminna personer om en skuld. Det svarar hela 56 procent.
– Det är förståeligt att många tycker att det är jobbigt att påminna familj och vänner om utlägg. Det viktiga är att gemensamt hålla koll på utlägget. Vad det avsåg och när det gjordes. Det minimerar risken för att det ska uppstå en konflikt. Idag finns många smarta sätt att hålla koll på utlägg. Vår app Payd kan bland annat hjälpa dig hålla koll på delade kostnader, säger Paulina Dackander, Affärsområdesansvarig för lösningar inom privatekonomi på Svea Ekonomi.
Få lånar – men många lånar ut
Enligt Sveas undersökning uppger endast sju procent att de i dagsläget har en skuld till en annan privatperson. Samtidigt uppger drygt var femte svensk att någon är skyldig dem 500 kronor eller mer.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 9–14 maj 2020. Totalt har 1 012 svenskar mellan 20 och 60 år deltagit i undersökningen via en webbenkät. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.
Bilaga
Är det någon/några personer som har skulder till dig för en utgift du betalat?
|
Totalt |
Ja, 501–1 000 kronor |
4 % |
Ja, 1 001–2 000 kronor |
3 % |
Ja, 2 001–5 000 kronor |
4 % |
Ja, 5 001–10 000 kronor |
3 % |
Ja, 10 001–50 000 kronor |
3 % |
Ja, 50 001–100 000 kronor |
2 % |
Ja, 100 001–500 000 kronor |
2 % |
Ja, 500 001–1 000 000 kronor |
0 % |
Ja, skulder på över en miljon kronor |
0 % |
Ja, men jag vet ej summan |
1 % |
Nej ingen har skulder till mig på över 500 kr |
76 % |
Vet ej |
1 % |
Har det hänt att du har behövt påminna andra personer om skulder de har/har haft till dig?
|
Totalt |
Ja, flera gånger |
14 % |
Ja, enstaka gång |
42 % |
Nej |
44 % |
Vet ej |
0 % |
Hur bekväm eller obekväm skulle du känna dig med att påminna andra personer om de hade skulder till dig?
|
Totalt |
Mycket bekväm |
7 % |
Ganska bekväm |
22 % |
Varken eller |
20 % |
Ganska obekväm |
34 % |
Mycket obekväm |
14 % |
Vet ej |
3 % |
Har du personliga skulder idag till någon/några personer som betalat en utgift åt dig (ej lån via bank eller liknande)?
Totalt |
|
Ja, 501–1 000 kronor |
1 % |
Ja, 1 001–2 000 kronor |
0 % |
Ja, 2 001–5 000 kronor |
1 % |
Ja, 5 001–10 000 kronor |
1 % |
Ja, 10 001–50 000 kronor |
2 % |
Ja, 50 001–100 000 kronor |
1 % |
Ja, 100 001–500 000 kronor |
1 % |
Ja, 500 001–1 000 000 kronor |
0 % |
Ja, över en miljon kronor |
0 % |
Ja, men jag vet ej summan |
0 % |
Nej, inga personliga skulder till någon/några personer som betalat en utgift för mig på över 500 kr |
92 % |
Vet ej |
1 % |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum